Elever som er syke eller i karantene på eksamensdagen må ta muntlig eksamen til høsten. I går delte elevrådsleder ved Hersleb videregående skole, Leander Fjeldstad sin bekymring. Han mener praksisen kan føre til at elever må pugge flere fag fra videregående, samtidig som de studerer.

– Jeg frykter at syke elever eller elever i karantene vil møte opp på eksamensdagen, sa Fjeldstad til Avisa Oslo i går.

Dilemma

Mathilde Tybring-Gjedde (H) påpeker at elever som er syke på eksamensdagen – også når det ikke er pandemi – må ta opp eksamen på et annet tidspunkt. Slik er regelverket.

– Selv om dilemmaet er krevende, mener jeg ikke dette er et argument for å avlyse muntlig eksamen. Eksamen er viktig, sier hun.

– Hvorfor det?

– Jeg mener eksamen er viktig for å kvalitetssikre undervisningen og for å unngå at lærere ikke presser karakterer opp eller ned; at trynefaktor ikke skal spille inn. Eksamen er også viktig for elever som mener standpunktkarakteren ikke viser alt de kan, sier Tybring-Gjedde.

Gjør elevene en bjørnetjeneste

– 72.000 elever, Utdanningsdirektoratet og Barneombudet har sagt at de ønsker eksamen avlyst. Hvorfor tviholder dere fortsatt på en gjennomføring?

– Vi har lyttet til innspillene vi har fått, det er derfor vi avlyste skriftlig eksamen. Vurderingen var vanskelig, men riktig. Utdanningsdirektoratet ville først og fremst avlyse muntlig eksamen på grunn av praktiske utfordringer. Jeg er enig i at det kan bli vanskelig, men jeg mener elevenes læring må komme foran dette argumentet, svarer Tybring-Gjedde.

Hun mener man gjør elevene en bjørnetjeneste om man avlyser muntlig eksamen.

– Elevene har krav på et godt opplæringstilbud. Hvis elevene henger etter må vi gjøre alt vi kan for å ta dem imot til høsten med hjelp og støtte, men da må vi vite hvordan de ligger an, sier Tybring-Gjedde.

Reagerer sterkt på Ap-utspill

Skolepolitisk talsperson for Oslo Arbeiderparti, Line Oma, fortalte i går at hun mener Oslo-elevene bør slippe muntlig eksamen.

– Eksamenskarakterene vil bli urettferdige i år. Det er ikke sikkert lærerne har full oversikt over hva hver enkelt elev har lært. Noen har kanskje bare sett elevene sine digitalt, uten bilde. Det er også mange elever som har vært i karantene eller har vært syke på ulike tidspunkt og da vet ikke lærerne hva elevene har lært, sa hun i går.

Dette utspillet reagerer Mathilde Tybring-Gjedde sterkt på.

– Jeg synes det er urovekkende Arbeiderpartiet sier at lærerne kanskje ikke vet hvordan elevene ligger an. Lærerne i Oslo skal sette standpunktkarakterer for alle elever i tiendeklasse og vg3-elever i løpet av noen uker, og hvis dette er sant mener jeg det er et argument for muntlig eksamen med en ekstern sensor, sier hun.

Hun føler Arbeiderpartiet viser mistillit til lærerne.

– I motsetning til Arbeiderpartiet har jeg faktisk tillit til at det er veldig mange lærere som opprettholder god kontakt med elevene sine under pandemien.

Melby står på sitt

Tidligere denne uka sa skolebyråd i Oslo, Inga Marte Thorkildsen, at hun håpet myndighetene «tok til vettet» og avlyser eksamen. Men det har kunnskapsminister Guri Melby (V) ingen planer om å gjøre.

– Flere har tatt til orde for å avlyse muntlig eksamen fordi mange elever, spesielt i Osloområdet, har hatt mye digital undervisning. Vi har tidligere avlyst nasjonalt gitte skriftlige eksamener, men jeg mener det er gode argumenter for å gjennomføre muntlig eksamen som kan tilpasses lokale forhold.

– Eksamen er en viktig del av vurderingssystemet, som gir elevene mulighet til å vise hva de kan til noen andre enn faglæreren sin og få en ekstern vurdering. Det gir en trygghet for eleven, skriver Guri Melby i en e-post til Avisa Oslo.

Thorkildsen har også kritisert Melby for å ikke forstå hvor hardt dette rammer osloelevene. Det avviser Melby.

– Jeg er klar over at elevene i Oslo er blant dem som har blitt hardest rammet av pandemien, med lange perioder på rødt nivå og mye hjemmeopplæring. Men jeg mener de har like stor rett som andre elever til å få en ekstern vurdering og vise hva de har lært. Så er det viktig å huske på at muntlig eksamen er lokalgitt. Det vil si at den er utformet av lærerne og skoler i kommunen der elvene går på skole, og i langt større grad enn skriftlige eksamener kan tilpasses den opplæringen elevene har fått, avslutter Melby.