Det vil kommunen ha en endring på og ber Regjeringen om hjelp.

– Det er ikke lov å stille miljøkrav til turistbusser, sier miljø- og samferdselsbyråd Sirin Stav.

Hun ber samferdselsministeren endre regelverket.

– Kommunen kan vurdere andre virkemidler enn krav knyttet til løyve for å fremme miljøkrav for transport med buss, som for eksempel nullutslippssoner, svarer departementet til AO.

Neste år blir alle kollektivrutene elektriske. Men bare det ene av de to selskapene som viser turister byens severdigheter, vil neste år kjøre elektrisk. Det andre vil fortsatt kjøre dieselbusser – helt lovlig.

– Selvsagt bør kommunen kunne kreve at andre busser også slutter å slippe ut klimagasser, mener Stav.

Elektriske bussoppdrag

Oslo kommune skal bli en utslippsfri by i 2030. Kommunen stiller derfor strenge miljø- og klimakrav til transport i kommunens anskaffelser, og i dag stilles det krav om at alle bussoppdrag skal foretas med nullutslipp (elektrisk eller hydrogen) eller biogass, slik som skoleskyssen.

Men ikke for hop on/hop off-bussene.

– For å kjøre faste bussruter internt eller gjennom et fylke, må busselskapene søke om ruteløyve fra fylkeskommunen. Både ruter for ekspressbuss mellom byer og private ruter, som for eksempel hop on hop off-bussene, trenger et slikt ruteløyve med tillatelse for å kjøre. I dag stilles det ikke utslippskrav til bussene som får løyve, sier rådgiver i Klimaetaten, Astrid Ståledotter Landstad, og legger til:

– Oslo kommune har vært i dialog med Samferdselsdepartementet om muligheten til å stille klima- og miljøkrav til ruteløyver. Svaret fra departementet er at dette ikke er mulig innenfor dagens regelverk.

Se svar fra departementet lenger ned.

Kjøper elektrisk

Ett av to selskap som driver hop on/hop off-tjeneste i byen har nylig kjøpt inn to elektriske busser.

Men begge selskapene kjører også denne sesongen rundt i byen med dieselmotorer, bekrefter selskapene Strömma og Hop On A/S, til AO. Hop On sier hver buss tilbakelegger 10.000 kilometer i turistsesongen.

– Vårt mål er selvsagt på sikt og bytte alt materiell til alternativ ikke-fossil-energi, men for tyngre kjøretøy er det ikke avklart hva man lander på av el, hydrogen, gass eller for den saks skyld annet drivmiddel, sier Rino Ødegård, daglig leder i Hop On.

– Etter min mening bygger mye av hysteriet på uvitenhet og fornektelse av klare fakta. Det tar minst 11 år før en elektrisk buss eller lastebil kan vise et bedre klimaregnskap enn et moderne dieseldrevet kjøretøy. Tilsvarende tall for en personbil er åtte år, sier han.

Strömma kjører rundt med Euro 5-motorer, mens Hop On benytter Euro VI-d, de mest moderne og utslippsvennlige dieselmotorene på markedet.

Nye dobbeltdekkere

– Vi er allerede i gang med overgangen til ny og miljøvennlig teknologi. Det krever et stort økonomisk løft for oss, og det er også slik at vi må finne en driftsmodell som gjør at det faktisk er økonomisk bærekraftig, sier Ole Asgeir Madland, direktør i Strömma Norge.

Selskapet har nå kjøpt to elektriske dobbeltdekkere og håper å dem i trafikk neste sesong.

Ladestasjoner

Etablering av hurtigladere for tunge kjøretøyer som ikke er en del av ordinær kollektivtrafikk er i gang, og i juni åpnet den første på Filipstadkaia.

Stasjonene vil kunne benyttes av turbusser, flybusser og ekspressbusser. Disse bussene står for utslipp av 15.000 tonn CO₂-ekvivalenter årlig innenfor bygrensa, ifølge kommunen.

Det er om lag halvparten av utslippene fra busser i Oslo. Hurtigladere kan bidra til en raskere omstilling til elektriske busser, mener Klimaetaten.

Ladestasjoner vil også komme på Grønlikaia, Kjelsrud (Groruddalen) og på Ryen. De to siste vil også tilby hydrogen og biogass.

– Oslo som fylkeskommune ønsker derfor at staten endrer regelverket slik at det blir mulig å stille klima- og miljøkrav i ruteløyver til buss. Dette vil gi en raskere overgang til el-, hydrogen og biogass i den kommersielle busstransporten og kutte klimagassutslipp, fremholder Landstad overfor AO.

Trenger klimavasking

– Oslo får dessverre ikke lov til å stille miljøkrav til turistbusser i dag. Neste år blir alle Ruters busser i Oslo elektriske – og selvsagt bør kommunen kunne kreve at andre busser også slutter å slippe ut klimagasser. Derfor har jeg bedt samferdselsminister Jon-Ivar Nygård gi oss hjemmel og venter på svar. Dette er en av mange utdaterte regler som viser at vi trenger en real klimavasking av lovverket, sier byråd for miljø- og samferdsel, Sirin Stav, til AO.

– Statens vegvesen har nylig oversendt sin rapport om muligheten for pilotprosjekt med nullutslippssoner, i første omgang i Oslo og Bergen, får AO opplyst i Samferdselsdepartementet.

– Samferdselsdepartementet vurderer nå saken, og muligheten for et eventuelt pilotprosjekt med nullutslippssoner vil bli avklart så raskt som mulig, skriver seniorrådgiver i Kommunikasjonsenheten, Kristoffer Moene Rød.