Det melder Aftenposten.

Ruter opererer med både bonuser og gebyrer i sine kontrakter, alt etter hvorvidt man oppnår det som står i kontraktene.

Avisa Oslo har tidligere bedt om tall på hvor mye Unibuss har fått i gebyrer. I 2022 var det 19,7 millioner kroner. I fjor 31,7 millioner kroner.

Ifølge Aftenposten risikerer Unibuss nå om lag 50 millioner kroner i gebyrer.

Elisabeth Skarsbø Moen, direktør for samfunnskontakt i Ruter, sier til Aftenposten at de jobber hardt for å komme fram til en løsning.

Ligger an til stort underskudd

Spørsmålet er hvor vidt Unibuss vil klare å håndtere regningen.

Flere har vært bekymret for den økonomiske situasjonen til Unibuss etter kaosvinteren.

Underskuddet i Unibuss var på 47 millioner kroner i 2022. I november skrev selskapets økonomidirektør Remi Eliassen til ansatte at de lå an til å ende på «80 millioner kroner i minus».

Nå har summen vokst ytterligere.

– Det er snakk om vesentlig mer, sier Atle Rønning, administrerende direktør i Unibuss i en e-post til Aftenposten og sier at de jobber for å unngå konkurs.

Mandag holder Sporveien et styremøte.

– Står i fare for å miste jobben

Vinteren har vært veldig krevende for aktørene.

– Utover krisehåndtering som sliter på organisasjonen og ansatte, har håndteringen ført til økte kostnader, som påvirker økonomien. Ikke minst gjelder dette for Unibuss, sa Miljø- og samferdselsbyråd Marit Vea i et møte i januar.

Rødts Siavash Mobasheri har tidligere sagt at han er kritisk til Ruters håndtering.

– Unibuss har kjørt buss i Oslo i over 100 år, og nå står kommunens eneste busselskap i fare for å gå konkurs fordi Ruter truer med bøter og å avbryte kontrakten. Det betyr at 1.300 ansatte står i fare for å miste jobben i en situasjon hvor det er mangel på bussjåfører, sa han i møtet i januar.

Les også

Bussanbud har ført til bedre tjenester og lavere utslipp