Det melder Aftenposten.
Ruter opererer med både bonuser og gebyrer i sine kontrakter, alt etter hvorvidt man oppnår det som står i kontraktene.
Avisa Oslo har tidligere bedt om tall på hvor mye Unibuss har fått i gebyrer. I 2022 var det 19,7 millioner kroner. I fjor 31,7 millioner kroner.
Ruter varsler bøter: – Grensen er trolig passert
Ifølge Aftenposten risikerer Unibuss nå om lag 50 millioner kroner i gebyrer.
Elisabeth Skarsbø Moen, direktør for samfunnskontakt i Ruter, sier til Aftenposten at de jobber hardt for å komme fram til en løsning.
Ligger an til stort underskudd
Spørsmålet er hvor vidt Unibuss vil klare å håndtere regningen.
Flere har vært bekymret for den økonomiske situasjonen til Unibuss etter kaosvinteren.
– Har stilt spørsmål ved Unibuss sin økonomiske situasjon
Underskuddet i Unibuss var på 47 millioner kroner i 2022. I november skrev selskapets økonomidirektør Remi Eliassen til ansatte at de lå an til å ende på «80 millioner kroner i minus».
Nå har summen vokst ytterligere.
– Det er snakk om vesentlig mer, sier Atle Rønning, administrerende direktør i Unibuss i en e-post til Aftenposten og sier at de jobber for å unngå konkurs.
Mandag holder Sporveien et styremøte.
Gikk av etter busskaoset. Beholder millionlønn – og får ekstra million på toppen
– Står i fare for å miste jobben
Vinteren har vært veldig krevende for aktørene.
– Utover krisehåndtering som sliter på organisasjonen og ansatte, har håndteringen ført til økte kostnader, som påvirker økonomien. Ikke minst gjelder dette for Unibuss, sa Miljø- og samferdselsbyråd Marit Vea i et møte i januar.
Full konflikt om kaosbussene på populære linjer. Varsler søksmål om Ruter sier nei til avtale
Rødts Siavash Mobasheri har tidligere sagt at han er kritisk til Ruters håndtering.
– Unibuss har kjørt buss i Oslo i over 100 år, og nå står kommunens eneste busselskap i fare for å gå konkurs fordi Ruter truer med bøter og å avbryte kontrakten. Det betyr at 1.300 ansatte står i fare for å miste jobben i en situasjon hvor det er mangel på bussjåfører, sa han i møtet i januar.
Linje 30 sakset på Torshov – flere busser måtte vente
Var været så ille som det ble hevdet da bussene kreperte? Nå er fasiten her
Gebyrene haglet. Busselskapet straffes med en økning på mange millioner
Busskjøp kostet en milliard 2024-kroner – nå er bussene tatt ut av trafikk
Bussanbud har ført til bedre tjenester og lavere utslipp
Kjøper elbusser fra Oslo: – Rekkevidden viste seg å være utfordrende i et bymiljø