– Jeg vet ikke om de har fulgt med det siste året.

Uttalelsen kommer i forbindelse med harde anklager i et meningsinnlegg fra Arbeiderpartiet-politikerne.

Gruppeleder Frode Jacobsen og bystyremedlem Henrik Jakobsen viser til budsjettbehandlingen i desember. Der fremmet ikke FNB noe alternativt forslag til budsjett, og dermed heller ikke noe alternativ med kutt i bompenger.

«Vi bør alle være ærlige om politikken vår. Mange bør føle seg lurt nå. Det er skremmende å se at et parti gikk så hardt ut i valgkampen, solgte en bløff til sine velgere», skriver de to Ap-politikerne.

Les også

Bompartiets bompengebløff avslørt

Viser til tidligere forslag

Under selve møtet viste FNB-gruppeleder Revil til at han ikke hadde noe håp om å vinne fram med et eget FNB-budsjett.

Avisa Oslo ble også kontaktet underveis i debatten fra FNB-hold i forbindelse med at partiet tidligere flere ganger tidligere i fjor hadde foreslått kutt i bompengebelastningen. Dette gjentar Revil overfor Avisa Oslo tirsdag.

– Vi har kommet med et privat forslag om kutte bompenger i helgene. Før valget forsøkte vi å gjøre bompasseringer, samt parkering, gratis, slik at det ikke skulle koste penger å stemme, sier FNB-Revil.

På spørsmål om hvorfor ikke de la fram et forslag om dette i forbindelse med budsjettbehandlingen, svarer Revil at det ikke er uvanlig at mindre partier ikke legger fram noe eget budsjett. Hans eget parti har i dag tre representanter i bystyret.

Les også

«Arbeiderpartiets bompengebløff avslørt»

Vil kappe konsulenter og sykkelveier

Bjørn Revil mener imidlertid at partiet tidligere har kommet med løsninger for hvordan kommunen kan kutte.

– Vi har tatt opp de 2,3 milliardene i året Oslo kommune brukte på konsulentbruk og mener at de 13 milliardene i sykkelplanen går til flere unødvendige prosjekter, sier Revil.

FNB-gruppelederen fram to eksisterende sykkeltraseer: Én i Bygdøy allé med 150 daglige passeringer de siste 30 dagene og én på Helsfyr med kun 128 syklister om dagen i samme periode.

Det er denne typen prosjekter FNB gjerne vil ha færre av. Der byrådet i 2021-budsjettet har satt av midler til å bygge 25 kilometer med sykkelvei, ønsker FNB å fryse denne planen i påvente av en ny behovsanalyse.

– Slik vi ser det, er flere sykkelveier mer et påskudd for å fjerne parkeringsplasser enn å bygge god sykkelinfrastruktur, hevder Bjørn Revil, som også er kritisk til kommunens pengebruk innen eiendomskjøp, slik Finansavisen tidligere har omtalt.

– Store summer å hente

Frode Jacobsen og bystyremedlem Henrik Jakobsen utfordrer FNB nettopp på hvordan et bompengekutt skal finansieres.

«Tør ikke Bompartiet vise kortene? Vil de ikke si om det er eldreomsorgen, helsetjenestene, skolesektoren eller kanskje barnehagene som skal få mindre penger når du og jeg skal betale mindre bompenger?", spør Ap-duoen.

– Er kutt innen sykkelveier og konsulentbruk alene nok til å unngå kutt på andre steder ved bompengekutt?

– Det er såpass store summer å hente, at det er mulig å gjøre en forskjell, svarer Bjørn Revil om å kutte i bompengeinntektene Oslo kommune regner med å få inn 3,1 milliarder kroner av i 2021.

Tror på mer skatteinntekter

Miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg tidligere avfeid frykt for at en by med bilfrie soner vil ramme næringslivet.

– Hvis vi ser på andre byer i Europa, fører bilfrie soner i sentrum tvert imot til mer handel og aktivitet, sier Berg, og viser til forskning fra Transportøkonomisk Institutt, som NRK tidligere har omtalt.

Bjørn Revil har en helt annen konklusjon. Han mener at FNB-ønskede grep som å kutte ut byrådets prosjekter innen bilfritt byliv og fossilfrie soner vil gagne næringslivet og dermed sørge for økte skatteinntekter for Oslo kommune.

På den måten tror FNB-gruppelederen at hans eget partis politikk vil kompensere for de manglende bompengeinntektene.

– Oslo har klart seg uten bompenger før, og kan klare det igjen, sier bystyrepolitikeren.

Tviler på effekten av byrådets politikk

Det politiske flertallet i Oslo har gått inn for at byen skal bli utslippsfri innen 2030. I 2018 var utslippene fra veitrafikk 47 prosent av de totale utslippene i Oslo, ifølge tall fra Klimaetaten. Utslippene bidrar til klimaendringer, som igjen skaper globale problemer som mer ekstremvær, usikre avlinger i mange land og at dyrearter trues.

Da Avisa Oslo spør om hva FNBs planer ville betydd for de framtidige utslippene til hovedstaden, mener han at byrådets bomtakster og fjernede parkeringsplasser skaper mer problemer for folk lokalt enn det hjelper klimakampen globalt.

Her peker han på at Oslos utslipp utgjør en veldig liten andel av verdens totalutslipp. Parisavtalen, som Norge har forpliktet seg til, etterlyser global handling. Dette i og med at enkeltlands handlinger ikke er nok alene til å gjøre noen stor forskjell.

– Vi tror ikke byrådets politikk vil gi noen stor effekt sammenlignet med ulempene for folk som bor i Oslo, mener imidlertid FNB-politiker Bjørn Revil.