Byrådsleder Raymond Johansen og byråd for miljø og samferdsel Sirin Stav i spissen, utfordret nylig regjeringen til å gjøre motorveier til hyggelige miljøgater. Det kan høres ut som et trivelig forslag, men tiltakene de ber om er i prinsippet å be om dårligere byutvikling.

Det er oppsiktsvekkende at Norges hovedstad trygler etter tiltak som kan bety kroken på døra for næringslivet i sentrum, gjøre hverdagen til innbyggerne vanskeligere, og skape en kjempeflaskehals for varetransport.

Alt vi foretar oss i både arbeid og fritid er avhengig av tungtransporten. Kaffen du kjøper på din lokale café, kontorstolen din på jobb, kjøkkenet du pusser opp i leiligheten og maten du handler på butikken har på et tidspunkt vært på planet av en lastebil. Og den lastebilen har mest sannsynlig kjørt gjennom Oslo, eller inn i byen før varen til slutt har endt opp hos deg.

Det kan virke som at byrådet ikke skjønner hvordan dette henger sammen, og at om trafikken stopper, får ikke innbyggerne i byen varene de trenger. Alle butikker i sentrum er avhengig av at varene kommer frem til butikken, byggeplasser må få materialene sine kjørt inn, og søppelet tømmer seg ikke selv uten en lastebil.

Delta i OsloDebatten

Har du en mening om denne saken, eller et annet tema? Send inn ditt debattinnlegg her

Oslo-folk har mange meninger om byen sin, og Avisa Oslo ønsker å publisere flere personlige og originale innlegg som beriker samfunnsdebatten.

Ingen selvfølge at Raymond blir hørt

Johansen sier litt tilfeldig, i en bisetning: «Det vil selvfølgelig vil være nødvendig med varetransport.» Men det er ingen selvfølge at det blir mulig dersom regjeringen lytter til Raymonds bønnerop. Dagens situasjon viser et skremmende bilde av hvordan dette kan bli.

Ett godt eksempel er byrådets vilkårlige stenging av gater uten å tenke helhetlig, der mange veier også er stengt for varelevering. Det ender med store omkjøringer der lastebiler må kjøre lengre strekninger inne i bysentrum, noe som igjen fører til mer utslipp og unødvendig trafikk.

Lastebilsjåfører setter seg ikke bak rattet og kjører i sirkler for moro skyld, og stengte miljøgater fører paradoksalt til mer utslipp.

LES OGSÅ: Hva skjer med Ring 1? Her får du svarene

Veisystemet er bygget for trafikk gjennom Oslo

Nå er det en gang sånn at veisystemet på det sentrale Østlandsområdet, er bygget slik at store deler av trafikken går gjennom Oslo. Det betyr at varer som skal fra øst til vest, sør til nord, og alt som skal til Oslo, må innom byen. Dette er det politikerne som har bestemt, og det er politikerne som må ta konsekvensene av at de ikke har prioritert annerledes.

Vi har i årevis bedt om nytt løp i Oslofjordtunnelen og bedre trafikksystem rundt Oslo. Gang på gang ser vi vei bli nedprioritert, selv om det er på vei varene hele samfunnet skriker etter fraktes på. Nå henter gamle unnlatelsessynder politikerne inn, og løsningen virker å være å stenge ned byens livsårer i stedet for å fikse problemet.

Uten lastebilen stopper Oslo opp

90 prosent av volumet varer som fraktes i Norge fraktes på vei, viser tall fra Statens Vegvesen. Transportøkonomisk institutt anslår samtidig en massiv økning transport på vei frem mot 2050. Å tro at å stenge veier vil løse utfordringene, er å gjøre i buksa for å holde seg varm. Signalene fra byrådslederen viser at de ikke skjønner hvilken rolle tungtransporten spiller i å holde hele samfunnet i gang, og hvilke konsekvenser dette forslaget vil ha for Oslo. Det er rett og slett næringsfiendtlig politikk som vil skape dårlig byutvikling i uoverskuelig fremtid. For uten lastebilen stopper Oslo opp.

Les flere kommentarer, debattinnlegg og Oslo-historier på Avisa Oslos debattside Oslodebatten

Les også

Foreslår bilfritt innenfor Ring 3: Ingen gjennomkjøring, med ett unntak

Les også

Verdien av høyere bompenger i Oslo

Les også

Foodora-bud fortviler: Hvordan skal vi forstå av- og pålessing?

Les også

Betalt parkering på en kirkegård er en utrolig dårlig ide