Etter den omdiskuterte flyttingen av trikketraseen, jobber Bymiljøetaten nå med å undersøke hvordan gatene kan utnyttes og hvilke behov som oppstår i møte med den voldsomme utviklingen som området har i vente.

I Schweigaards gate ligger Oslo bussterminal. Nylandsbrua (Nylandsveien) ruver over Oslo S og ender i Bjørvika. Gatene omringes av det som er byens heteste eiendomsområder, med flere mulige utbyggingsplaner på trappene.

I tillegg vil antall reisende øke enormt rundt Oslo S når store jernbaneprosjekter blir ferdige. Oslo S har i dag over 100.000 av- og påstigninger hver dag. Bane NOR forventer at antallet som reiser hit med toget skal doble seg innen 2035.

– Vi har gjort en veldig stor jobb for å kartlegge hvilke behov som ønskes løst innenfor området. Det er mange. Veldig mange. Dette er viktige knutepunkter for øst og vest. Det er hovedårer for busstrafikk og årer for gående og myke trafikanter. Oslo S er et knutepunkt som må fungere. Det er et veldig attraktivt byutviklingsområde, som også vil få flere tilreisende til kontorer og arbeidsplasser, oppsummerer prosjektleder Ine Gjellebæk i Bymiljøetaten.

– Det er ikke verdens bredeste gater, det er faktisk trangt. Bebyggelsen står helt inntil kjørebanen og utformingen er slik at man ikke klarer å løse alle ønsker. Da må man prøve å prioritere hvilke behov som kan løses og det er veldig vanskelig, fortsetter hun.

Nå ønsker Bymiljøetaten å høre fra deg.

Still dine spørsmål – skal svare på direkten

Bymiljøetaten har allerede vært i kontakt med flere aktører og interessenter for å få innspill. Nå ønsker de råd fra alle som har noe å komme med.

Det kan være fra hvem som helst, men man bør kjenne sin besøkelsestid. Det er akkurat nå at etaten er i en fase hvor de har god tid til å sette seg ned med innspillene. Deretter skal de jobbe videre med å vurdere og anbefale løsninger.

– Vi ønsker å opplyse om hva vi driver med og oppdraget vi har fått. Så ønsker vi å få flere innspill på hvilke behov og ønsker folk har for området. Dette vil være innspill som vi kan bruke inn i utredningen og være med i grunnlaget som leveres, sier hun.

Torsdag klokken 18:00 stiller prosjektlederen opp i en direktesending på Facebook med Avisa Oslo for å svare om arbeidet.

Har du innspill til spørsmål? Spill de gjerne inn i kommentarfeltet til Facebook-innlegget til denne saken!

Bymiljøetaten skal være klare til å svare i kommentarfeltet. Avisa Oslo kommer også til å ta opp flere spørsmål under direktesendingen.

For øvrig kan man sende inn innspill via kontaktinfoen på kommunens egne sider for prosjektet (ekstern lenke).

PS! Leser du saken på en datamaskin? Gjør vinduet smalere, så ser klippene under bedre ut.

Jeg synes det er ganske skummelt å sykle her fordi det er mange skinner som går på kryss og tvers. Jeg er redd for å falle.

Susanne Agerholm

Jeg ville i hvert fall ha laget en sykkelsti, en trasé for sykler, slik at vi føler oss tryggere.

Susanne Agerholm

Jeg kommer fra Indonesia og dette er en stor forbedring fra der jeg kommer fra. Jeg er fornøyd med situasjonen.

Danya Thoresen

Kanskje det ikke burde være så isete om vinteren. Det strøs noen steder, men det er ikke alltid nok.

Danya Thoresen

Vi ønsker innspill om alt folk kan tenke på av behov, ønsker og beskrivelser av gatene. Det skal brukes i utredningen.

Ine Gjellebæk, prosjektleder i Bymiljøetaten

Kan ha mye å si

Det er byrådsavdelingen for miljø og samferdsel som har bedt Bymiljøetaten om å finne ut hvilke behov som må løses.

Det de finner ut kan potensielt ha avgjørende betydning for hvordan gatene blir tilrettelagt fremover. Det de skal levere er en konseptvalgutredning (KVU) med en anbefaling som gir politikerne kunnskapen de kan bruke når de skal bestemme hva som blir veien videre.

KVU-en skal leveres i sommer.

Det arbeidet er langt fra enkelt når Bymiljøetaten må ta høyde for en rekke andre forhold som kan spille inn, blant annet mulighetene for at Nylandsbrua og Galleri Oslo skal rives.

– Det er klart at noe som er ekstra krevende, er at det er knyttet veldig mye usikkerhet til den fremtidige situasjonen i området. Det er mange pågående prosjekter som gjør det vanskelig å spå fremtiden, for eksempel hva som skjer med Galleri Oslo og bussterminalen og Nylandsbrua. Hva dette fører til har stor innvirkning på fremtidens situasjon, sier prosjektleder Gjellebæk.

– Og bare for å krydre det litt ekstra, er dette mulige traseer for gjenåpning av Akerselva og Hovinbekken, fortsetter hun.

Med andre ord: det er muligheter for at gatene – og byrommet rundt – ikke vil være til å kjenne igjen. Dette er noe som Bymiljøetaten må ta høyde for når de leverer sine funn og hva de anbefaler.

Legge til rette for sykkel

I bestillingen fra byrådsavdelingen for miljø og samferdsel blir det tidlig trukket fram at kommunens plan for sykkelveinett innebærer et planleggingsansvar for sykkelvei i Schweigaards gate. Der står det blant annet:

«De utløsende behovene for konseptvalgutredningen er behovet for sykkeltilrettelegging, fotgjengertilrettelegging og fremkommelighet for kollektivtransporten.»

– Hvor godt tilrettelagt er det for syklende i gatene?

– Veldig dårlig. Det er veldig smale fortau og ikke særlig med tilrettelegging for sykkel der i dag. Gatene er ikke akkurat bygget for fremtiden med tanke på økende antall myke trafikanter, svarer Ine Gjellebæk.

– Hvordan kan man tilrettelegge for sykkel, uten at det går på bekostning av biltrafikken?

– Godt spørsmål. Vi klør oss litt i hodet vi også. Det er et uttalt mål fra politikerne å redusere personbiltrafikken. Det er klart at skal noe vike da, så er det den. Samtidig så er bussene nødt til å komme fram her. Det er utfordrende og noe som må studeres videre.

Hun påpeker at det også skal tilrettelegges for gående i tillegg til mye mer som skal undersøkes og vurderes.

– Bestillingen er grunnlaget for selve prosjektet. Så er det opp til oss når vi dykker ned i materien om vi avdekker andre behov. KVU følger en bestemt metodikk hvor vi blant annet går gjennom alt mulig av rammebetingelser, strategier og planer som er vedtatt av politikerne. Dette legger føringer på løsningene vi skal utrede. Men selv om vi har noen føringer, står vi relativt fritt med tanke på å utrede ulike løsninger, sier Gjellebæk.

En annen forutsetning som ligger til grunn for bestillingen fra byrådsavdelingen, er at trikken er flyttet ut av Schweigaards gate. Saken har skapt stor debatt, men innspill om å få trikken tilbake er ikke noe som Bymiljøetaten kan gjøre annet enn å registrere som del av prosessen – såfremt ikke politikerne skulle endre mening om bestillingen.

Flere tilbakemeldinger

Selv om Bymiljøetaten nå ønsker å nå ut til folk flest, har de allerede fått innspill fra aktører og interessenter etter å ha invitert dem til møter.

Blant annet oppleves området, som del av Oslo sentrum, svært krevende for sjåfører som leverer varer for næring. På grunn av manglende muligheter til å stoppe på gode plasser, kommer de i konflikt med syklister.

– Vår viktigste tilbakemelding er at man må sørge for lovlige vareleveringsplasser i hele området. Hvis det skal komme sykkelfelt der, er det viktig at vareleveringsplassene kommer på innsiden av sykkelfeltet. Hvis sykkelfeltet kommer mellom oss og fortauet, blir det fort konflikt når sjåfører skal ut med tunge jekketraller og de kommer i full fart, svarer Sven Bugge, daglig leder i LUKS – Leverandørenes utviklings- og kompetansesenter.

Andre utfordringer og behov som er spilt inn fra flere interessenter:

  • Trafikken tar mye plass og er kaotisk, mange biler og uoversiktlige kryss.
  • Ujevne fortau og gangfelt.
  • Manglende sykkeltilrettelegging.
  • Området oppleves som utrygt med mye kriminalitet.
  • Bussterminalen lite attraktiv som bylivsskaper.
  • Få attraktive fasader og området er omgitt av skygge fra høyhus.
  • Akerselvakulverten er delvis mørklagt.
  • Mye overflatevann ved regnvær.
  • Kollektivtilbudet er for dårlig etter omlegging av trikketraseen. Den ønskes tilbake til Schweigaards gate.

Reagerer på det lille området

Anette Laskemoen driver butikk i Schweigaards gate og representerer Facebook-gruppen «Felles løft for Schweigaards gate». Hun deltok på et møte med Bymiljøetaten i november og oppsummerer at hun ikke ønsker at området skal bli en hovedåre for regionbusser, selv om hun ønsker lokale busser velkommen.

Hun reagerer mest av alt på at området som utredes er så snevert.

– Hovedproblemet er at byens områder blir utviklet fragmentert, uten tilstrekkelig fokus på hva slags konsekvenser disse byutviklingsgrepene får for byen som helhet. Vi må kunne kreve solide konsekvensutredninger og i langt større grad innlemme beboerne ved oppstart av planarbeid, sier Anette Laskemoen.

Hun er en av flere næringsdrivende som har merket på kroppen at det ble mindre aktivitet da trikkelinjen ble flyttet. Hun påpeker klart at hun vil ha den tilbake, også for at de lokale innbyggerne skal få tilbake tilgangen til Ekeberg som grøntområde gjennom trikken.

– Planlegging i by er komplekst. Det vil alltid finnes behov for tilrettelegging som går utover det tiltaksområdet man har definert for en KVU. Mange tilgrensende behov og problemstillinger vil ikke være avgjørende for konseptvalget for denne utredningen som skal se på hva vi kan gjøre med arealet som er blitt ledig etter flyttingen av trikkesporene. Bestillingen gjelder derfor et begrenset geografisk område, og primært forhold som ligger under Oslo kommunes ansvarsområde som veimyndighet, svarer prosjektleder Ine Gjellebæk.

Hun legger til at utredningen ville blitt svært omfattende om den hadde blitt utvidet.

– Dette sagt, når vi nå graver oss ned i materien så vil vi forsøke å se området som en helhet, ikke kun se oss blindt på avgrensningen. Ser vi behov og utfordringer som gjør det nødvendig å utvide selve tiltaksområdet, vil vi ha dialog med byrådsavdelingen, avslutter hun.