Og Ap er ikke alene om å være usikre på hva som blir utfallet, viser dagens nyhetsreportasje i AO.

Skjebnen til t-baneprosjektet, som hittil er beregnet til å kunne koste opp mot 30 milliarder kroner, kan bli avgjort allerede i begynnelsen av juni, fremholdes det.

I kulissene utspiller det seg akkurat nå et spektakulært drama om skjebnen til det gigantiske prestisjeprosjektet.

Bare det at det finnes en realistisk mulighet for at anleggsarbeiderne blir satt på porten, halvannet år etter at første spadetak, er sensasjonelt.

Delta i OsloDebatten

Har du en mening om denne saken, eller et annet tema? Send inn ditt debattinnlegg her

Oslo-folk har mange meninger om byen sin, og Avisa Oslo ønsker å publisere flere personlige og originale innlegg som beriker samfunnsdebatten.

Skepsisen er ikke blitt mindre av at prosjektet bare blir dyrere

Det må sies: Hvilken konklusjon toppene i Ap i Oslo ender med å trekke, er foreløpig for tidlig å si.

Byrådsleder Raymond Johansen har vært meget skeptisk til Fornebubanen helt siden partilederne i Høyre, Frp, Venstre og KrF sto på tomta i mai 2013 og lovet en bane som skulle koste fire milliarder kroner. Skepsisen er ikke blitt mindre av at prosjektet bare blir dyrere og dyrere.

Johansens skepsis er nå større en noen gang, får AO bekreftet.

Det mest radikale kan bli at man går inn for full skrinlegging, altså at Fornebubanen ikke blir noe av i det hele tatt. Dette sitter langt inne. Det vil være en fallitterklæring av de sjeldne i Norge. Vi er ikke en pølsebod. Det tar seg ikke ut å stoppe allerede påbegynte prosjekter.

Det vil bli svindyrt å stoppe prosjektet

Det er brukt milliardbeløp allerede. I forrige uke var jeg på Fornebu og tok hullet i bakken i nærmere øyensyn. Det er et monumentalt krater. I tillegg til pengene som allerede har gått med, må det betales erstatning for å komme seg ut av allerede inngåtte kontrakter og avtaler. Det vil bli svindyrt også å stoppe prosjektet. Og det vil være et enormt hull i bakken som vil billedliggjøre skandale.

Toppene i Ap er meget usikre på hvordan deres egen bystyregruppe vil stille seg. Det gjelder også de andre byrådspartiene, for ikke å snakke om Rødt. Alle disse fire partiene må være enige for at at det skal bli flertall i bystyret i juni.

Da er det mer sannsynlig, tror jeg, at man kan gå for en mellomløsning. Altså at man gir tilslutning til fortsatt bygging, men under forutsetning at mer enn i dag puttes inn i Oslopakke 3.

Bedre deal for Bærum enn for Oslo

Enigheten i forhandlingene som ble offentliggjort i forrige uke må godkjennes av Oslo bystyre og fylkestinget i Viken. Det siste går nok greit, mens det første er høyst usikkert.

Grunnen er enkel:

Slik saken står nå er dette en vesentlig bedre deal for Bærum enn den er for Oslo.

Det som velter hele balansen i Bærums favør, er særlig at ny Majorstuen stasjon er utsatt på ubestemt tid. Jeg kan se for meg at Oslo bystyre fatter et vedtak der det legges inn som en forutsetning at stasjonen tas inn igjen. Det hjelper heller ikke på balansen at ny E18 Vestkorridoren er vedtatt i Stortinget og byggingen allerede er i gang.

De færreste på Stovner vil få økt livskvalitet av å ta en flott t-banetur til Fornebu

Et mer grunnleggende spørsmål som plager Oslo Ap er:

Vil Fornebubanen alt i alt styrke kollektivtrafikken i Oslo, gitt at Fornebu allerede har timinutters-ruter med buss?

Svaret på det fremstår ikke opplagt, når byggingen fører til at nesten alle andre prosjekter utsettes eller skrinlegges. Særlig prosjekter på østkanten.

Det fremstår lite fristende for byrådsleder Raymond Johansen, gruppeleder Andreas Halse og Oslo Ap-leder Frode Jacobsen må stå på Stovner å si at de må betale mer i bompenger for at det skal bli lettere å ta seg til Fornebu.

Dette kan også, ifølge Aps folk, legge grunnlaget for ny oppblomstring for bompengepartiet, som har vært som sunket i jorden siden knallvalget i 2019.

Aps kjernevelgere på Oslo øst og Oslo sør har gjerne bil, men de færreste av dem vil få økt livskvalitet av å vite at de kan ta en flott t-banetur til Fornebu.

Ny Majorstuen stasjon har den flotte effekten at den gjør det mulig å doble antall avganger langs Linje 5 til Vestli.

Det er noe marerittaktig over situasjonen som har oppstått

Enigheten i forhandlingene hadde også noen klare mangler som ble understreket av partene: Den har ikke bestemt fordelingen av kostnadene ved byggingen.

Det er en sterk oppfatning blant Oslos øverste politikere at grunneierne langs den åtte kilometer lange linjen fra Majorstuen til Fornebu, bidrar med altfor lite til spleiselaget. Og det har de helt rett i.

Problemet er at hvis Oslo bystyre vedtar noe slikt, så er hele finansieringen av Fornebubanen i spill. Det vil skape stor usikkerhet og uro rundt prosjektet.

Overfor AO blir det også sagt at en utsettelse i 3-4 år på Fornebu kan være aktuelt. Den internasjonale økonomiske situasjonen spiller også inn. Sterk økning i prisene på varer og tjenester som det trengs mye av på Fornebu gjør at dagens beregninger kan sprekke ytterligere. Det er noe marerittaktig over situasjonen som har oppstått.

Men spørsmålet er uansett om dagens finansieringssituasjon er politisk bærekraftig for Oslo. Særlig når Staten ikke vil bidra med 70 prosent av de faktiske kostnadene i dag, bare 70 prosent av de beregnede kostnadene i 2018.

Jeg tillater meg å tvile på om det er bærekraftig.

Les flere debattinnlegg og Oslo-historier på Avisa Oslos nye debattside Oslodebatten.

Les også

I dag er vi alle Fornebuere

Les også

Den triste sannheten er at jeg unngår å reise kollektivt

Les også

Oslos politikere vraker Bredtvet – og det er en pinlig skandale

Les også

Til alle muslimer i Norge