Det skriver NRK.

Filipstad skal utvikles til å bli et boligområde med blant annet strandpark og havnepromenade. For at planene skal gjennomføres, er det en forutsetning å få lagt E18 under lokk, bekrefter byutviklingsbyråd Hanna E. Marcussen (MDG) overfor NRK.

Men det er ikke penger til at trafikken fra E18 mellom Operatunnelen og Hjortneskrysset skal bli lagt under bakken.

Inntektene fra bompenger, som brukes til å finansiere samferdselsprosjekter i Oslo-området i det som kalles Oslopakke 3, har i flere år sunket drastisk. Årsaken har vært flere elbilister, som resulterer i at de som kjører elbil betaler mindre enn de som kjører fossilbil. Forskjellen er opp mot 20 kroner, avhengig av hvilken bomring og når på døgnet det skjer.

– Hele utviklingen på Filipstad er basert på at man skal ha dette lokket. Det binder Filipstad sammen med byen på motsatt side av E18, sier Marcussen til NRK.

Lokket har en anslått prisplass på 2,8 milliarder kroner, der Oslo Havn og Bane Nor Eiendom skal legge ut for halvparten.

Planene for Filipstad

Det er planlagt å bygge et sted mellom 2200 til 3000 boliger i utviklingsprosjektet og det skal bidra med rundt 9000 arbeidsplasser.

Andre planer for prosjektet er følgende:

  • Cirka 462 000 kvadratmeter ny bygningsmasse.
  • Nye offentlige friområder og byrom skal bli bygget, blant annet en strandpark på 41 dekar med bademuligheter i fjorden.
  • Havnepromenaden skal styrkes i begge retninger og til nabolagene, i tillegg skal den legge til rette for friluftsliv og aktiviteter.
  • En ny grunnskole med flerbrukshall for 840 elever og nye barnehager med til sammen 24 avdelinger.et helhetlig transportsystem som prioriterer kollektivtransport, syklister og fotgjengere.

Uklart hvor pengene skal komme fra

Det er foreløpig uklart hvor de resterende midlene for å få lokket på plass skal komme fra.

– Jeg har god tro på at vi skal klare å finansiere det. Utviklingen slik den er vedtatt av bystyret er basert på at lokket kommer på plass, sier Marcussen til NRK.