Bakgrunn for streiken er en markering mot høye strømpriser.

– Våre førere på trikk, T-bane og buss stanser trafikken i 15 minutter, skriver foreningen i en pressemelding.

Stansen skjer 16. mars mellom klokka 15:30 til 15:45.

«Sporveien er hardt rammet av høye strømkostnader. Dette har påvirkning på våre arbeidsplasser og kan gi betydelige konsekvenser på kollektivtilbudet. (..) Dårlig politisk styring av strømprisene skal ikke ramme gode velferdstilbud som kollektivtrafikk, skole og idrettsanlegg i Oslo og resten av Norge.»

Foreningen skal holde fanemarkering utenfor Stortinget samme dag, med budskapet «politisk kontroll over strømprisene nå».

– Kjempedramatisk

Styret i OSA forteller til Avisa Oslo at da det kokte som verst under strømkrisen ble det gjort beregninger som gjør at de frykter et kraftig kutt i antall avganger i kollektivtrafikken dersom prisen skulle stige uforutsigbart igjen.

– Det vil være dramatisk for byens befolkning, men også for våre jobber, og definitivt dramatisk for det grønne skiftet, sier styreleder Ola Floberg.

– Det er kjempedramatisk at politikerne ikke har kontroll på noe så elementært som strømprisene, fortsetter han.

Sporveien er en storforbruker av strøm, og uforutsigbare og høye priser, kan ramme dem kraftig.

Nestleder i foreningen, Sores Yuzer, forteller at det er helt bevisst at kollektivtrafikken kun stanses i 15 minutter.

– Det er ikke passasjerene som skal berøres i dette tilfeller. Det er en markering så politikerne skal våkne og at de forstår alvoret.

– Hvordan tror dere folk vil reagere på markeringen?

– Jeg tror det vil være full støtte, også under markeringen utenfor Stortinget hvor det vil være mye folk til stede.

Vurderte stor reduksjon i avganger

Kollektivstreiken er i regi av LO Oslo og Industriaksjonen, som også krever bedre kontroll på strømprisene.

– Det er et fullt lovlig middel, og sånn sett er de i sin fulle rett til å gjennomføre det, sier Cato Asperud, kommunikasjonssjef i Sporveien.

– Styreleder i OSA, Ola Floberg, hevder at det i fjor ble vurdert inntil en halvering av avgangene på T-banen. Stemmer det?

– Med de høye strømprisene som var i fjor så var et av scenarioene å redusere tilbudene. Men vi fikk strømstøtte, så det slapp vi. Det er alltid en vurdering med høye strømpriser, hvordan vi skal få dekket inn merkostnaden. Hvis ikke vi får det dekket inn, må vi redusere kostnader, som da kan være redusert rutetilbud. Men det er ikke aktuelt akkurat nå, svarer Sporveiens Cato Asperud.