Onsdag går høringsfristen ut for å komme med innspill til Statens vegvesens nye regelverk for elsparkesykler og andre mindre elektriske kjøretøy.

Dette skjer etter bestilling fra samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) i høst.

Oslo kommune har reagert kraftig på regjeringens forslag til regler. Søndag skrev Avisa Oslo at kommunen krever at de skal få regulere den kommersielle utleien selv etter at de flere ganger skal ha bedt om en slik hjemmel.

Kommunen er skuffet over at det ikke er kommet noen løsning på bordet i høringsrunden.

– Frykter «ny kaosvår»

Blant annet har Oslos miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG) pekt på at Oslo og andre byer skal ha «enorme utfordringer med framkommelighet for eldre, blinde og svaksynte, og mennesker med nedsatt funksjonsevne», og at forslagene ikke løser «problemene som skapes av tusenvis av elsparkesykler».

– Byene må få lov å begrense antallet sykler, antallet kommersielle aktører og hvordan de driver – og det haster. Uten dette frykter jeg en ny kaosvår og flere ulykker, har Berg uttalt.

Se de nye forslagene som ligger til høring lenger ned i saken.

– Faller utenfor ansvaret

I en e-post til Avisa Oslo skriver seniorrådgiver Anette Hauge i Statens vegvesen at de også ser et behov for at kommunene får et rettslig handlingsrom til å regulere driften og omfanget av for eksempel utleie av elektriske sparkesykler.

Videre bekrefter Hauge at kommunene har uttrykt et behov for klargjøring av deres mulighet til å regulere kommersiell utleie av elektriske sparkesykler på kommunalt eiet grunn, også før forslaget til endringer ble sendt på høring i desember.

– Temaet faller i utgangspunktet utenfor ansvarsområdet til Statens vegvesen og Samferdselsdepartementet, og derfor også i hovedsak utenfor det som omfattes av denne høringen, heter det i e-posten.

– Vi er kjent med at Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) ser nærmere på denne problemstillingen, skriver Hauge.

Statssekretær Paal Pedersen i KMD opplyser til Avisa Oslo at det er pågående dialog mellom Samferdselsdepartementet, Justisdepartementet og KMD om behovene for ytterligere tiltak for å klargjøre kommunenes handlingsrom til å regulere kommersiell utleie av elsparkesykler på kommunal grunn.

– Dette kommer i tillegg til problemstillingene i de foreslåtte endringene innenfor vegtrafikklovgivningen som nå er på høring, skriver Pedersen i en e-post.

Betydelig antall private henvendelser

Hittil har det kommet rundt 70 høringsinnspill. Veivesenet forventer likevel fortsatt mange innspill tett opp mot fristen som går ut onsdag.

– I denne høringen har det kommet et betydelig antall innspill fra privatpersoner. Det er derfor tydelig at forslagene og bruken av kjøretøyet har stor betydning for mange, skriver Hauge i Statens vegvesen.

– Er det noen innvendinger som går igjen fra aktørene?

– Høringsfristen er ennå ikke gått ut, og vi ønsker derfor ikke å gjøre en oppsummering her av hva som går igjen, ettersom dette kan endre seg. De innspillene vi foreløpig har mottatt har imidlertid et vidt spenn, fra fullt frislipp til forbud på flere områder og strenge reguleringer.

Dette er de nye elsparkesykkel-forslagene fra Statens vegvesen

  • Mulighet til å ilegge parkeringsgebyr for overtredelser av parkeringsreglene for politiet og kommuner med parkeringshåndheving.
  • Aktuelt å forby små elektriske kjøretøy å parkere på fortau.
  • Promillegrense på 0,2 for små elektriske kjøretøy.
  • Mulig krav til "gangfart" ved passering av gående på gangveg, fortau eller i gangfelt presiseres til 6 km/t.
  • 12-års aldersgrense for å kjøre små elektriske kjøretøy, og krav til legitimasjon.
  • Krav om hjelm for bruk av små elektriske kjøretøy generelt, eventuelt begrenset til barn under 15 år.
  • Nye skilt som gir mulighet for lokale myndigheter til etablere skiltede soner for små elektriske kjøretøy med parkeringsforbud, særskilt fartsgrense eller generelt bruksforbud.
  • Mulighet for å ilegge overtredelsesgebyr ved flere enn en person på små elektriske kjøretøy. Aktuelt å gi kommunen myndighet til håndheving, i tillegg til politiet og Statens vegvesen.
  • Klargjøring av at trafikkreglene ikke begrenser den kommunale eierrådigheten
  • Mulighet for å ilegge overtredelsesgebyr for bruk av kjøretøy med toppfart eller effekt utover det som er tillatt for små elektriske kjøretøy og elsykkel. Aktuelt å gi kommunen myndighet til håndheving, i tillegg til politiet og Statens vegvesen.
  • Det er aktuelt å endre klassifisering av små elektriske kjøretøy fra sykkel til en ny klasse motorvogn. Ved klassifisering som motorvogn er det aktuelt å innføre forsikringsplikt.

Kilde: Samferdselsdepartementet

Om selve høringen skriver seniorrådgiveren at de ikke ser for seg at alle forslagene kommer til å bli vedtatt, men at «denne brede høringen, sammen med en god debatt, vil gi oss et grunnlag for å «finne en balansert løsning».

– Vi ønsker å finne denne balansen som gir ordnede og trygge forhold for alle trafikanter, samtidig som vi ikke ønsker å strupe en ny bransje, skriver Hauge i e-posten.

– Kan det ende med andre regler i Oslo enn andre steder?

– Reglene som er foreslått er nasjonale og vil gjelde likt for alle byer i Norge. Reglene legger opp til at det er de lokale myndighetene som beslutter å bruke de foreslåtte skiltene, skriver Hauge.