Simen Bondevik etterlyser større engasjement for universell utforming av buss, trikk og T-bane. Jeg er enig i at det viktigste er at alle skal kunne bruke kollektivtilbudet, men jeg er uenig i at dette er glemt.

I flere tiår har samfunnet sviktet funksjonshindrede personer. Det har vært manglende bevissthet om behovet for god og universell tilrettelegging. Mye av infrastrukturen ble bygget for 50-60 år siden, lenge før begrep som universell utforming eksisterte. Tankegodset har heldigvis endret seg.

Les også

«Å kjøpe voksenbillett svir» Å være utestengt svir enda mer

Kollektivtilbudet skal være tilgjengelig for alle

Det er en hjertesak for meg. Byrådet driver derfor en enorm snuoperasjon for å sørge for at Oslo blir en tilgjengelig og inkluderende by for alle. Eksemplene er mange på hva vi har gjort:

De nye trikkene er universelt utformet, med lave innsteg, flatt gulv og lyd som forteller om linje og stoppested. De har bedre plass til rullestoler, barnevogner og sykler. Mellom 80 og 100 trikkestopp har fått, eller skal få, bedre tilgjengelighet.

På T-banen har vi sørget for bedre belysning på 17 T-banestasjoner, og gjort gap mellom tog og plattform mindre på 6 stasjoner. Vi har kartlagt alle T-banestasjoner med hensyn til tilgjengelighet.

Vi faser stadig inn nye el-busser med universell utforming, som utvendig lyd som forteller om linje, og automatiske ramper. Om bord er det plass til flere rullestoler og barnevogner enn før. De nye øybåtene er universelt utformet, og alle øybåt-bryggene er oppgradert til bedre tilgjengelighet.

I 2022 ble Ruter-appen oppdatert med tilgjengelighetsinformasjon om stoppesteder, detaljer om avstander, fortauskanter, trapper og ledelinjer, som gjør det lettere å planlegge reisen.

Les også

Kom igjen 'a, Oslo. Litt mindre deg. Litt mer oss

Rette opp i fortidens feil og mangler

Når vi planlegger for nye busser, vogner, båter, gater eller stasjoner så er målet om universell utforming med fra start. Ruter samarbeider tett med organisasjoner for personer med funksjonshindre om opplæring og kurs for å sikre best mulig forståelse av hva som er problemene.

Kunnskap er nøkkelen til å rette opp i fortidens feil og mangler, og for unngå nye, og ikke minst bygge et framtidsrettet tilgjengelig kollektivsystem for alle. Utestengelse fra kollektivtransporten er utestengelse fra å kunne delta i samfunnet. Lik tilgang til transport jevner ut forskjeller. Alle må kunne komme seg på jobb og skole, møte venner og delta i fritidsaktiviteter på lik linje.

Vi jobber derfor hardt med å ta igjen årtier med unnlatelser og nedprioritering av personer med nedsatt funksjonsevne. Oslo skal være en by hvor alle.

Les flere kommentarer, debattinnlegg og Oslo-historier på Avisa Oslos debattside Oslodebatten

Les også

Å kjøpe voksenbillett svir i lommeboken

Les også

«Trikk er koselig» holder ikke. La de nyinnkjøpte trikkene bli de siste

Les også

Trikken er dyr. Men i et langt perspektiv er den billig

Les også

Buss blir fremmet som løsningen. Når har det vært vellykket?