(Oslodebatten)

Jeg har mange år bak meg som kabinansatt i SAS. Det har så klart vært gode og dårlige tider, tidvis har det vært frustrerende å være i et tungt yrke med så mye ansvar, samtidig som lønnen ikke samsvarer med dette. Det som allikevel er grunnen til at mange har blitt i yrket i så mange år er det gode miljøet og samholdet mellom kolleger i kabinen og cockpit.

Til tross for utfordringer i bransjen og tøffe arbeidsvilkår så har jeg alltid kunnet si at min arbeidsgiver i det minste ikke er like ille som andre selskap når det gjelder sosial dumping. Det er dessverre ikke et faktum lenger.

Delta i OsloDebatten

Har du en mening om denne saken, eller et annet tema? Send inn ditt debattinnlegg her

Oslo-folk har mange meninger om byen sin, og Avisa Oslo ønsker å publisere flere personlige og originale innlegg som beriker samfunnsdebatten.

Nå har nyheten kommet om at SAS nå vil opprette to nye datterselskap. Begge selskapene skal ha egne fly og mannskap stasjonert ved de største knutepunktene. De ansatte kommer til å ha helt andre vilkår enn de som jobber i moderselskapet. Under pandemien har hundrevis av piloter og kabinansatte mistet jobben med lovnader om at de ville bli re-ansatt ved bedre tider. Det er tragisk at våre kolleger nå ikke får muligheten til å komme tilbake til moderselskapet.

SAS sine planer med Connect og Link er undergraving av den skandinaviske og norske arbeidslivsmodellen. Det er splitt og hersk, bryter ned fagforeningene og deler de ansatte opp i mindre avdelinger slik at man fratar fagforeningene all makt. Det som skjer i SAS nå er også en hån mot fellesskapet i tre skandinaviske landene som har bidratt med milliarder for å hjelpe selskapet gjennom pandemien, med et mål: Å bevare arbeidsplasser.

Norwegian ble fordømt - SAS kan ikke få slippe unna

Det var ikke mangel på fordømmelse da ledelsen i Norwegian mottok bonuser fra fellesskapets midler - midler som skulle få selskapet helskinnet gjennom koronakrisen. Disse pengene skulle da ikke brukes til å fylle lommene til grådige kapitalister. Da Wizz Air forsøkte å etablere seg i Norge møtte ledelsen stor motstand på grunn av deres fagforeningsknusende praksis. Et flertall i Oslo Bystyre gikk på inititativ fra Rødt inn for boikott av det ungarske flyselskapet, og flere kommuner fulgte etter.

Fellesskapet har gjennom denne krisetiden fått på plass økonomiske ordninger for luftfarten. At SAS med dette som bakteppe lanserer kreative ideer for drift, viser mangel på respekt for avtaler og tidligere ansattes rett til å få tilbake jobben. Det er et brudd på samfunnskontrakten og viser dessverre mangel på anstendighet.

Jeg anmoder ledelsen på det sterkeste å revurdere disse planene, i tillegg håper jeg en ny regjering vil ta tak i dette. Det er på høy tid at de ansatte i luftfart får et sterkere stillingsvern. Det bør også utredes hvordan man gjennom lovverket kan hindre at selskaper stykker opp selskapet for å omgå inngåtte tariffavtaler. Det er en grunn til at vi har fagforeninger, og det er ikke for at selskapene skal gjøre hva de vil.

Les flere debattinnlegg på og følg Avisa Oslos nye debattside OsloDebatten

Les også

Groteskt å hevde at sånne som meg trigget terroristen

Les også

Nordmenn er verdensmestere i å sløse

Les også

Det dårlige ryktet var ufortjent

Les også

Å si at Instagram, Tik Tok eller Snapchat er gratis, er fake news