Gå til sidens hovedinnhold

Vi vil gi folk det de etterspør. Kall det gjerne en kjede

Det er først og fremst lokalpolitikerne og gårdeierne som bærer ansvaret med å skape attraktive byrom. Vår jobb er å gjenspeile beboernes ønsker og behov.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

(Avisa Oslo)

På nyåret skal tannhelseaktøren Blid åpne en ny klinikk i Arendalsgata på Sagene. Sagene-beboeren Camille Tan gir i et innlegg i Aftenposten tydelig uttrykk for at Blid er en del av en «kjedifisering» som går negativt utover det mangfoldet som kjennetegner nabolaget.

Jeg ønsker å utfordre det norske tannlegetilbudet, der kjedene ofte er eid av utenlandske oppkjøpsfond. Før jeg startet Blid intervjuet jeg hundrevis av pasienter, tannleger og tannpleiere og besøkte over 25 tannhelseklinikker som pasient. Målet var å finne ut hva folk ville ha og hvordan vi kunne utgjøre en forskjell i det norske tannhelsetilbudet.

Dette var det jeg fant ut: Pasientene ønsker å vite hva de skal betale tannlegen før de bestiller time, ikke etter de har fått behandlingen. De vil ikke ringe, men booke time på nett. Mange ønsket å komme til tannlegen klokken 21 på kvelden eller på en lørdag. De som hadde tannlegeskrekk ønsket seg et innbydende ankomstrom og behandlingsrom, ikke måtte gå opp tre etasjer, inn en korridor og så inn et hvitt sykehus-lignende rom for å få hjelp.

Når har vi åpnet to klinikker i byen, og skal snart åpne nummer tre og fire. Pasientene strømmer på og tilbakemeldingene er gode. Kall det gjerne en kjede. Tydeligvis er det et behov for et alternativ innen tannhelse. Da lokalene på Sagene ble ledige, var jeg glad for at vi kunne etablere oss der.

I innlegget i Aftenposten skriver Tan at det også er to andre bedrifter fra Askeladden & Co som etablerer seg i samme område. Vi har felles hovedeier i Askeladden, men er tre selvstendige selskaper, og Blid hadde etablert seg der uavhengig av de to andre. Når jeg og min driftssjef utvikler Blid, ønsker vi å finne lokaler som passer for oss; både hva gjelder utforming av lokalet og plassering med hensyn til pasientgrunnlag.

Jeg tror det er mange på Sagene som ønsker seg et bedre tannhelsetilbud. Hvis de utforsker hvem vi er og hva vi står for, kanskje de er glade for at det er den Oslo-baserte gründerbedriften Blid med norske eiere og dyktige tannleger og tannpleiere som etablerer seg. Ikke en gigantisk amerikanskeid kaffekjede, nok en dagligvarebutikk eller et grått og dyrt tannhelsetilbud med utenlandske eiere.

Det er først og fremst lokalpolitikerne og gårdeierne som bærer ansvaret med å skape attraktive byrom. Så må Blid og andre næringsdrivende tilpasse seg de premissene som vi får presentert. Og vi strekker oss så langt vi kan for å lage det folk vil ha – enten det er på gateplan, i ankomstrommet, på prislappen eller i tannlegestolen.

Les også

Parkeringsselskapet: «Du må jo stå for og akseptere egne feil»

Les også

Oslo kulturnatt var tortur i åtte timer

Kommentarer til denne saken