– Det ble ikke mottatt veldig positivt, nei, sier Fredriksen til Avisa Oslo.

Han omtaler de seks kravene hans partikolleger i Oslo Ap fremmet mandag, som i grove trekk omhandler:

  • At Viken må betale en klart høyere andel av Fornebubanen enn det er lagt opp til per nå.
  • At Viken må gi deler av sine grunneierbidrag til Oslo og ta en høyere del av risikoen ved nye kostnadsoverskridelser.

I Oslo sitter Ap, SV og MDG nå og diskuterer hvordan byrådspartiene skal gå videre med saken. De viser til at Oslopakke 3-avtalen åpner for å stille nye krav overfor Viken, men på den andre siden av fylkesgrensa er politikerne skeptiske til kravene frontet av Oslo Ap.

– Vi hadde en forventning om at vi var enige. Det skaper tidspress og en viss uro, sier Fredriksen til Avisa Oslo.

– Vi vet ikke hvor vi ender opp hen

– Hvorfor kjenner dere uro?

– Vi vet ikke hvor vi ender opp hen. Fornebubanen er et stort, komplisert og viktig prosjekt. Og det handler ikke bare om Fornebubanen, men om hele Oslopakke 3, svarer Viken Aps gruppeleder.

Om Vikens fylkesting ikke godtar eventuelle krav fra Oslo-hold, ryker hele Oslopakke 3-avtalen. Dermed forsvinner penger til blant annet Fornebubanen, nytt signalsystem på T-banen og store summer til etterslep på T-bane og trikk.

– Er det aktuelt for dere å ikke godta nye krav fra Oslo?

– Det er det for tidlig å svare på. Vi har behov for å gå gjennom kravene og avklare hva dette vil bety i praksis, svarer Fredriksen.

– Forhandlingene er avsluttet

Viken Ap har 23 av de 87 representantene i Vikens fylkesting.

Om de og Høyres 22 fylkespolitikere stemmer sammen, har de et flertall i fylkestinget. Og Viken Høyre-gruppeleder Anette Solli sier følgende om kravene som Oslo Ap stiller:

– Vi forhandlet om kravene enkeltvis underveis i forhandlingene, og vi oppfattet at vi hadde kommet fram til et kompromiss. Nå kommer Oslo Ap med en samlet pakke de vil ha innfridd. Kravene er ikke lagt opp til å få tilslutning.

Også Viken Sps gruppeleder Brita Skallerud er lite begeistret.

Hennes parti er ett av to fylkesrådspartier og har elleve representanter i Vikens fylkesting, og mener at «å true til seg midler er en dårlig strategi».

– Vårt hovedsyn er at vi har inngått en avtale. Forhandlingene er avsluttet, sier Skallerud til Avisa Oslo.

Oslo Aps Fornebubane-krav

Dersom Oslo Ap skal si ja til Fornebubanen, må følgende krav innfris:

  • Viken må ta en klart større eierandel av Fornebubanen. I dag står Oslo ansvarlig for 53 prosent. Det må reduseres.
  • Utbyggerne må bidra mer. Grunneierbidraget må opp.
  • Viken må ta et klart større ansvar for fremtidige kostnadsøkninger, utover den prisen som nå er kjent. Risikoen for prisøkninger kan ikke legges på Oslo øst og sør.
  • Oslo og Bærum må organisere byutviklingen på en måte som sørger for at grunneierbidraget kommer inn, og passasjergrunnlaget blir tilstrekkelig. Bærum må altså vise at de vil regulere på en måte som bidrar til mer boligbygging.
  • Økt kapasitet på Grorudbanen gjennom ombygging av Majorstuen stasjon må realiseres innenfor Oslopakke 3-budsjetter.

Mener saken ligger hos Oslo-politikerne

Da Oslo og Vikens forhandlere ble enige om finansiering av prosjektet gjennom Oslopakke 3- forhandlingene, ble det lagt inn en åpning for å gjennomgå fordelingen av kostnadene på nytt, særlig med tanke på eventuelle nye kostnadsøkninger.

Dette gjør at Oslo-politikere ikke mener at Aps krav er noen reforhandling, men innenfor Oslopakke 3-avtalen.

Da avisa viser til tillegget, mener Sp-politikeren Skallerud likevel at Oslo Aps framstøt er utidig.

– Denne saken ligger på Oslo. Vi ønsker ingen omkamp, understreker Brita Skallerud.

Hun viser til at Viken Sp har et gruppemøte torsdag. Der vil partiet diskutere kravene fra Oslo Ap og Oslo SV nærmere.

– Men per nå ser jeg ingen grunn til å ta opp forhandlinger igjen. Vi har en avtale, som vi må forholde oss til, mener Skallerud.

Uenige med Viken

– Oslo bærer for mye av det økonomiske ansvaret. Ansvaret må fordeles mer rettferdig, sa byrådsleder Raymond Johansen da de seks kravene ble lagt fram.

Avisa Oslo har tidligere vist til kritikk fra Viken overfor Ap-gruppeleder Andreas Halse.

Han viste til at den aktuelle diskusjonen handler om hva som er det beste for kollektivtrafikken i Oslo-området, og hva som er rettferdig fordeling mellom fylkene.

– Dette er et prosjekt hvor flesteparten av de reisende kommer fra Viken. Likevel mener Viken at størstedelen av regninga skal dekkes av oslofolk. Det er vi ikke enig i. Dette prosjektet kan ikke kvele alle andre prosjekter i Oslo, uttalte Halse til Avisa Oslo i går.