(Nettavisen): Parkeringskjellere med smale parkeringsplasser er en kilde til irritasjon for mange bileiere. Forskningsinstituttet Sintef foreslo i fjor å øke anbefalt bredde på innvendige parkeringsplasser og begrunnet dette med at nordmenn kjøper stadig større biler. De anbefalte da å øke bredden med ti centimeter, fra 250 til 260 centimeter.

Boligprodusentenes Forening er uenig i anbefalingen og går nå inn for å gjøre parkeringsplassene mindre, skriver Teknisk Ukeblad.

– Tilstrekkelig at dørene på førersiden kan åpnes

Foreningen foreslår i sitt høringssvar en reduksjon på fem cm fra dagens anbefaling på 250 centimeter. Dette gjelder dog kun for parkeringsplasser med vegg eller søyle på én side da foreningen foreslår en varierende anbefaling.

For parkeringsplasser der det er vegg eller søyler på begge sider foreslår de en anbefaling på 260 centimeter, og 255 centimeter hvis det er oppmerking på begge sider.

– Den viktigste forskjellen er at Sintef har lagt til grunn at man skal kunne kjøre inn og ut med totalt én ryggemanøver, og at alle fire dører skal kunne åpnes og benyttes til av- og påstigning. Vi aksepterer flere ryggemanøvre, og at det er tilstrekkelig at dørene på førersiden kan åpnes, sier Lars Jacob Hiim, administrerende direktør i Boligprodusentenes Forening til Teknisk Ukeblad.

Peker på overvekt

Advokat Erling Lillefuhr mener dette strider med kravene i byggteknisk forskrift (TEK). Han har tatt flere tvister om for trange parkeringsplasser til retten

I sitt høringsbrev stiller han seg kritisk til foreningens anbefalinger. Han trekker frem den økende størrelsen på biler, men også at sjåfører og passasjerer blir fetere.

– En alminnelig overvektig sjåfør vil ikke komme seg ut av alminnelige biler på markedet, skriver Lillefuhr i høringsbrevet.

Hiim mener allikevel at mindre parkeringsplasser er fordelaktig da bredere parkeringsplasser fører til større kostnader, noe kjøperen uansett må betale for. Høringsfristen er 15. mars og den nye anbefalingen vil komme i løpet av våren.