La oss være edruelige: Det er langt mellom de magiske øyeblikkene i Oslo bystyre.

Men onsdag 22. november – i det første «vanlige» møtet etter valget 11. september – inntraff noe som kanskje ikke var magi, men i hvert fall kunne ligne mistenkelig på et slags «sannhetens øyeblikk» for politikken i Oslo.

For under spørretimen hadde SVs Ola Wolff Elvevold stilt følgende spørsmål til den nyutnevnte byråden for miljø og samferdsel, Venstres Marit Vea:

– Driver byrådet en politikk for å faktisk gjøre noe med forurensning, gjøre noe med støy, eller driver man først og fremst en taktikk, rundt urealistiske prosjekter, som kommer til å føre folk bak lyset?

Marit Vea fikk et sånt ansiktsuttrykk som du bare kan få når du er tatt med begge hendene godt oppe i kakeboksen.

Den ansvarlige byråden fikk da seg heller ikke til å protestere mot at Elvevold i realiteten beskyldte hennes regime for drive med fusk og fanteri.

Så i stedet for å protestere på den grimme beskrivelsen av byrådets posisjon, svarte Vea:

– Jeg tror jeg skal være ærlig på alle prosjektene som er listet opp i vår byrådserklæring, kommer ikke til å stå ferdig i 2027. Altså, det er helt åpenbart. Vi har ikke nok penger til det, og vi må gjennomføre strenge prioriteringer når vi skal reforhandle Oslopakke 3.

Det er mildt sagt.

Men er hun ærlig?


Og er byrådet ærlig i sin plattform?

Les også

Sympatisk, ambisiøst, svindyrt – og altfor lite penger

La oss se på formuleringene i plattformen om de tre prosjektene på Oslo øst – store nok til å virke revolusjonerende for nærmiljøet til over 100.000 mennesker – jeg tar opp i denne kommentaren:

«Byrådet vil: Starte planleggingen av Fossum-diagonalen og lokk over E6 på Furuset».

Det er alt som står.

Og om prosjektet som folkelig kalles «Manglerud-tunnelen»:

«Byrådet vil: Flytte trafikken fra E6 i tunnel fra Abildsø til Teisen (E6 Oslo Øst-prosjektet)».

Ikke så mye som står om det, heller, selv om dette er det klart minst urealistiske av de tre.

Dette er hva Statens vegvesen skriver om Manglerudtunnelen:

«Statens vegvesen valgte høsten 2020 å sette prosjektet på vent på grunn av den politiske uenigheten rundt prosjektets omfang. Oslo kommune ønsker ikke prosjektet slik det nå er foreslått.

Regjeringen har gitt tydelige signaler om reduksjon i de økonomiske rammene til vegbygging framover, og vil derfor blant annet utsette revisjonen av Nasjonal transportplan (NTP) med ett år. I mars 2023 leverte Statens vegvesen sitt forslag til porteføljeprioritering som innspill til NTP. E6 Oslo øst var ikke blant de foreslåtte prosjektene på denne listen. Regjeringens forslag til Nasjonal transportplan 2025–2036 legges fram våren 2024, og behandles i Stortinget sommeren 2024».

10. mars 2021 kunne Avisa Oslo avsløre at Regjeringen hadde utelatt Manglerudtunnelen fra Nasjonal Transportplan for perioden 2022 til 2033.

Samferdselsdepartementets begrunnelse for å vrake det gigantiske prosjektet var at det ikke engang hadde støtte fra det politiske flertallet i byen der utbyggingen skal skje.

Etter høstens valg har byen fått et nytt flertall, som i motsetning til det rødgrønne flertallet ønsker en slik tunnel.

Men finnes det noen som er ved sine fulle fem som tror at byrådet greier å få dette inn i NTP til våren? (At et prosjekt kommer inn i NTP betyr ikke at det blir realisert, men prosjektet vil ikke bli realisert hvis det er utelatt fra NTP).

Ingen jeg har møtt.

Vea viser også til vårens forhandlinger i Oslopakke 3. Er det en snøballs sjanse et visst svært varmt sted for at dette prosjektet kommer inn som et prioritert prosjekt i Oslopakke 3?

Overhodet ikke.

Hvis noe slikt skulle skje, er det i tilfelle mange, mange år fram i tid.

Vet ikke byrådet dette selv?

Jo da. Derfor er det grunn til å tro at vi står foran noen måneder der byrådet i tur og orden skal legge skylden på det forrige byrådet og dagens regjering for at prosjektet er skutt ut i evigheten.

Det sto ikke på oss! Det var de andre!

Jeg er enig med dagens byråd i at Manglerudtunellen bør bygges, og uenig med det forrige, men det er ikke mitt poeng her:

Mitt poeng er at byrådet prøver å gi Oslos befolkning inntrykk av at hvis man holder seg til de borgerlige, så øker sjansen betydelig for at tunnelen blir bygd, da kan det faktisk skje.

Problemet er at dette ikke er sant.

Den store hindringen for E6 Oslo Øst er at ingen andre i Norge enn byrådet i Oslo, og knapt nok dem heller, er villig til å prioritere å bruke på mye penger på dette prosjektet som kreves, på bekostning av andre prosjekter.

Husk, det var den forrige borgerlige regjeringen Erna Solberg som kastet prosjektet ut av NTP.

For meg er det helt fint at det nye byrådet markerer tydelig at de vil ha Manglerudtunellen. Men det er ikke redelig når de ikke forteller hvor lite realisme det er i planene. De burde ha vært langt ærligere, også Vea i bystyret, på at Staten ikke vil og Oslo ikke har penger til å utbyggingen – selv med en mangedobling av dagens bompengesatser.

Så til et prosjekt som var inne i NTP allerede for 20 år siden: «Fossum-diagonalen», en tunnel fra Østre Aker vei ved Grorud-stasjon/Haugenstua, til Rommen, der den kobler seg på riksvei 4 Trondheimsveien.

Denne er til alt overmål langt mindre realistisk enn Manglerudtunellen. Hensikten er å ta vekk gjennomgangstrafikken fra hele riksvei 4 Trondheimsveien, som da kan nedskaleres til miljøgate med mindre trafikk, støy og forurensning.

Statens vegvesen utredet overfladisk dette i 2007, og anbefalte å gå videre med planene. Det er det ingen som har gjort. Prosjektet har for alle praktiske formål aldri forlatt tegnebrettet. I plattformen sier byrådet at de skal «starte planleggingen» av Fossum-diagonalen.

Les også

Høyre har fått eiendomsskatten på hjernen igjen. Det kan gi hodepine

Mens Statens vegvesen har vært positive til særlig Manglerud-tunnelen, og til en viss grad også Fossum-diagonalen i sin tid, har de vært svært negative til lokk over E6 på Furuset. Likevel skriver byrådet i sin plattform at de også skal «starte planleggingen» av dette prosjektet.

Er dette seriøs politikk?

Er ikke byrådets beskrivelse av alle disse tre prosjektene nettopp det Elvevold spurte om var å «føre folk bak lyset» i bystyret onsdag?

I to år, fra 2013 til 2015, styrte de borgerlige både den nasjonale regjeringen og byrådet i Oslo. Skjedde det noe da med Fossum-diagonalen? Nei.

– Å bygge en diagonal mener jeg er veldig fornuftig og er noe som har ligget inne i Oslopakke 3 lenge. I dag er trafikkbelastningen på Trondheimsveien stor, med over 25.000 kjøretøy i døgnet, og diagonalen er viktig for å få til gode bymiljøer og få til god byutviklingen, sa Høyres gruppeleder Eirik Lae Solberg til Nettavisen i 2018.

Han tilføyde:

– Jeg ser på dette som en fortsettelse av politikken vi har ført i Oslo i lang tid, der vi bygger miljøtunneler – som Bjørvika-tunnelen som åpnet for at vi kunne bygge ut ved sjøen. Det samme har skjedd langs Ring 3 ved Sinsen og Økern, der man har fått Lørenbyen som ikke hadde vært mulig uten å få lagt Ring 3 under bakken, påpeker Solberg.

– I Groruddalen har man lenge diskutert løsninger uten å komme videre. Høyre har derfor nettopp fremmet et forslag i bystyret der vi ber om at det lages en helhetlig plan for veisystemet i Groruddalen med der hensikten er å få fremdrift i planlegging og utbygging. Mange av de ulike samferdselsgrepene henger sammen. Én ting er Fossumdiagonalen, andre er lokk over E6 på Furuset og Manglerudtunnelen. Alle disse prosjektene har vært diskutert lenge, men en har ikke fått avklart hvilken rekkefølge de skal bygges i. Vi vil at det skal lages en plan for i hvilken rekkefølge og når de kommer, sa Lae Solberg.

Denne planen må jeg virkelig si jeg venter på, byrådsleder. Det tror jeg hele Oslo øst gjør.

Les også

Støre har ledet Ap ned i et synkehull. Der sitter også partiets nye sjef i Oslo

Les også

Ingen grunn til å være så sinna, Raymond

Les også

Har du lurt på hvordan en «politisk skjødehund» ser ut? Vel, her ser du bilde av en

Les også

Alle snakket lavt. Stotringen ville ingen ende ta