Du har kanskje bestilt en ny jakke, eller fiskeutstyr. Noen dager senere plinger det i mobilen. Posten har sendt deg en mail om at pakken har kommet.
Mailen ser troverdig ut. Den har Postens logo og teksten er nøktern.
Men det er svindel. I mailen står det: «Bekreft betalingen på 20 NOK med følgende lenke ...».
Over 11.000 personer har gått på dette svindelforsøket: – Det kommer stadig nye og mer kreative løsninger
Mange blir lurt
I fjor høst opplevde Posten en kraftig økning i antall svindel-henvendelser. Det var ikke tilfeldig. Mens butikkene var stengt, begynte stadig flere å bestille pakker på nett. Dette utnyttet svindlerne.
– Vi får henvendelser hver dag, sier Tore Larsen Orderløkken, direktør for Informasjonssikkerhet, Posten Norge
– Noen sier: Jeg har rett og slett blitt lurt, jeg betalte 20 kroner.
Lanseringen av lynkurset skjer i forbindelse med markeringen av Nasjonal sikkerhetsmåned i oktober, en nasjonal dugnad for å styrke kunnskap og bevissthet om digital sikkerhet.
Trine Skei Grande totalrenoverer hus på Kampen: – Jeg flyttet bare 900 meter, men det er som å komme til et annet sted
Misbruker folks tillit
– Svindlere misbruker dessverre folks tillit og forfalsker henvendelser ved bruk av store merkevarer og utnytter situasjoner som virker kjent, for eksempel det å vente på en pakke. Da kan folk raskt bli lurt til å oppgi betalingsopplysninger eller annen sensitiv informasjon, sier Orderløkken.
Men hvorfor blir ikke svindlerne tatt? Orderløkken sier at det ikke er så lett.
– Det blir sendt ut ekstreme mengder meldinger og kriminelle lager hele tiden nye url-er og domenenavn, forklarer Orderløkken.
Med andre ord: Hvis én nettadresse eller mail blir stengt, fortsetter kriminelle under en ny.
Hvis du har blitt lurt, er det gode muligheter for å få igjen pengene ved å politianmelde saken og snakke med forsikringsselskapet. Men aller først må du sperre kortet ditt. Det gjør du ved å ta kontakt med banken.
Men selv om du har gjort alt dette, kan du få problemer senere.
– En av de største utfordringene er at svindelen kan medføre identitetstyveri. Om ett-to år, kan de kriminelle opprette abonnementer, eller bruke identiteten din på andre måter. Da kan du plutselig få regninger som du ikke kjenner igjen, sier Orderløkken.
Løkka-butikken startet som en skoleoppgave – nå er den priset til 50 millioner
Tips
Her er noen punkter for hvordan du kan avdekke svindel:
1. Posten ber aldri om betaling på e-post eller SMS.
2. Vis sunn skepsis: Ønsker avsender at du skal gjøre noe? Bes det om brukernavn, passord, bank- og kredittkortopplysninger eller annet sensitivt? Er det noe som haster, noe galt kan skje om du ikke gjør noe – eller en form for gevinst eller fordel for deg?
3. For å sjekke henvendelser om Posten har sendt deg pakke, kan du bruke Posten-appen på mobilen, en trygg kanal med informasjon om dine forsendelser.
4. Hvis du fortsatt er usikker, ta kontakt med Postens kundeservice.