Du har kanskje bestilt en ny jakke, eller fiskeutstyr. Noen dager senere plinger det i mobilen. Posten har sendt deg en mail om at pakken har kommet.

Mailen ser troverdig ut. Den har Postens logo og teksten er nøktern.

Men det er svindel. I mailen står det: «Bekreft betalingen på 20 NOK med følgende lenke ...».

Mange blir lurt

I fjor høst opplevde Posten en kraftig økning i antall svindel-henvendelser. Det var ikke tilfeldig. Mens butikkene var stengt, begynte stadig flere å bestille pakker på nett. Dette utnyttet svindlerne.

– Vi får henvendelser hver dag, sier Tore Larsen Orderløkken, direktør for Informasjonssikkerhet, Posten Norge

– Noen sier: Jeg har rett og slett blitt lurt, jeg betalte 20 kroner.

Lanseringen av lynkurset skjer i forbindelse med markeringen av Nasjonal sikkerhetsmåned i oktober, en nasjonal dugnad for å styrke kunnskap og bevissthet om digital sikkerhet.

Les også

Trine Skei Grande totalrenoverer hus på Kampen: – Jeg flyttet bare 900 meter, men det er som å komme til et annet sted

Misbruker folks tillit

– Svindlere misbruker dessverre folks tillit og forfalsker henvendelser ved bruk av store merkevarer og utnytter situasjoner som virker kjent, for eksempel det å vente på en pakke. Da kan folk raskt bli lurt til å oppgi betalingsopplysninger eller annen sensitiv informasjon, sier Orderløkken.

Men hvorfor blir ikke svindlerne tatt? Orderløkken sier at det ikke er så lett.

– Det blir sendt ut ekstreme mengder meldinger og kriminelle lager hele tiden nye url-er og domenenavn, forklarer Orderløkken.

Med andre ord: Hvis én nettadresse eller mail blir stengt, fortsetter kriminelle under en ny.

Hvis du har blitt lurt, er det gode muligheter for å få igjen pengene ved å politianmelde saken og snakke med forsikringsselskapet. Men aller først må du sperre kortet ditt. Det gjør du ved å ta kontakt med banken.

Men selv om du har gjort alt dette, kan du få problemer senere.

– En av de største utfordringene er at svindelen kan medføre identitetstyveri. Om ett-to år, kan de kriminelle opprette abonnementer, eller bruke identiteten din på andre måter. Da kan du plutselig få regninger som du ikke kjenner igjen, sier Orderløkken.

Tips

Her er noen punkter for hvordan du kan avdekke svindel:

1. Posten ber aldri om betaling på e-post eller SMS.

2. Vis sunn skepsis: Ønsker avsender at du skal gjøre noe? Bes det om brukernavn, passord, bank- og kredittkortopplysninger eller annet sensitivt? Er det noe som haster, noe galt kan skje om du ikke gjør noe – eller en form for gevinst eller fordel for deg?

3. For å sjekke henvendelser om Posten har sendt deg pakke, kan du bruke Posten-appen på mobilen, en trygg kanal med informasjon om dine forsendelser.

4. Hvis du fortsatt er usikker, ta kontakt med Postens kundeservice.