Christina Moe Gjerde i VOI mener at byrådet har opptrådt arrogant i forhold til selskapet. Hun viser til at VOI gjentatte ganger har forsøkt å få til møter med byens ledelse, uten gjennomslag. Det Moe Gjerde hopper over er at hun har ønsket møter uten andre elspark-aktører til stede. Slike henvendelser avslås, siden byråden utfra likebehandling da må invitere alle andre aktører og gjennomføre tilsvarende enkeltvise møter. Byrådens kontor har gjennomført mange orienteringsmøter med samtlige aktører. At VOI har ønsket særbehandling overrasker ikke, det har vært en gjennomgangsmelodi fra selskapet. VOI har også ivret for anbudskonkurranse og har nok forestilt seg at det ville stå nesten alene igjen på «slagmarken», om en slik ble gjennomført.

La oss heller se på VOIs arroganse, i forhold til Oslo by.

Selskapet er største aktør. Antallet utleie-enheter er blitt økt taktfast, «utfra konkurransehensyn», men helt uten hensyn til andre brukere av byen. Bruker vi VOIs egne tall, har dette ene selskapet utplassert 67 ståmopeder pr. 10 000 innbyggere i Oslo. Det er nesten dobbelt så mange som snittet for europeiske hovedsteder (35). Vi lar ligge at konkurrentene mener VOI har flere enheter i byen enn de 4 500 selskapet selv har oppgitt.

Fortvilte ansatte på skadelegevakten og byens sykehus har bedt VOI om nattestenging siden 2020. Selskapet stritter mot og leverer PR-svada om at folk må få anledning til å komme hjem fra nattevakt. I tillegg ber selskapet om at politiet må ta ansvar og gjennomføre promillekontroll. Evnen til å se seg selv som problemet er ikke eksisterende.

Fotgjengerforeningen har målt flere av VOIs ståmopeder i hastigheter rundt 25km/t, godt over de lovpålagte 20km/t. Andre selskaps brukere har bedt disse øke farten, «slik at de går like fort som VOIs». Etter at vi tok kontakt med Statens vegvesen og påpekte brudd på kjøretøyforskriftens regler om dimensjon og fart, har selskapene fått beskjed om at det nå vil bli gjennomført stikkprøver. Statens vegvesen skriver at man tok for gitt at selskapene ville adlyde loven, men etaten har innsett at kontroller er nødvendige.

Jeg kunne fortsatt å liste opp: om tåpelige parkeringsstativer ingen bruker, om ryddepatruljer ingen ser noe til, om påstander om bærekraft og grønn mobilitet som ikke tåler gransking.

Det er 26 000 utleie-elsparkesykler i Oslo. Utfra analysebyrået Fluctuos grunntall betyr dette at vi har 385 utleie-enheter pr. 10 000 innbyggere. Praha har 4, Berlin har 44. Snittet for europeiske hovedsteder i analysen er 35.Det er altså 11 ganger så mange utleie-enheter i Oslo som snittet for europeiske hovedsteder. Det er et overgrep, en okkupasjon av byens fellesrom, på bekostning av sikkerheten og trivselen til byens befolkning. Det er ikke nytt at okkupanter oppfører seg arrogant.

Kanskje på tide at VOI ser seg selv i speilet?