– Kjøring i fylla er helt klart en utfordring. Dette løses gjennom en promillegrense, økt politikontroll, en bedre dialog mellom kommunale myndigheter, utleieeaktører og ikke minst brukere. Kommunen bør utfordre bransjen på å finne løsninger gjennom en anbudskonkurranse, skriver Christina Moe Gjerde, norgessjef i Voi., i en pressemelding tirsdag kveld.

Selskapet vil i likhet med Ryde redusere hastigheten fra 20 til 15 kilometer i timen fra 23 til 04 på natten.

Reaksjonstest

De skriver videre at de ved hjelp av såkalt geofence-teknologi vil gjøre elsparkesyklene utilgjengelige i de mest utsatte bar- og utelivsområdene i sentrum. Brukerne må også bestå en reaksjonstest i appen før de får åpnet elsparkesyklene for bruk.

– Å stenge elsparkesyklene om natten er noe alle utleieaktørene kan gjøre. Med reaksjonstesten har vi stoppet titusenvis fra å kjøre i fylla, og den viser verdien av innovativ teknologi. Husk at vi er teknologiselskapet og det finnes andre alternativ til nattestenging. Det er prinsipielt feil å forby elsparkesyklene om natten da majoriteten av brukerne våre kjører edru. Oslo kommune burde gå i dialog med bransjen og stille større krav til teknologiske løsninger, skriver Moe Gjerde avslutningsvis.