Det skriver Aftenposten.

Etter at kommunen begynte å dele ut bøter 18. juli, har de fått inn over 230.000 kroner.

I fjor sommer ga regjeringen landets kommuner lov til å gi ut parkeringsbøter for elsparkesykler.

Avisa har sett 186 av bøtene som er skrevet ut.

– De fleste er skrevet på kvelds- eller nattetid, skriver Aftenposten.

Omtrent likt fordelt

Feilparkeringene er omtrent likt fordelt på de tre aktørene som leier ut i Oslo, skriver Aftenposten.

Sjefen for ett av dem, Tier, sier at de merker bøtene godt:

– Det er ikke billig. Det svir på toppen av alle andre kostnader som øker i disse dager, sier, daglig leder i Tier Norge, Morten Askeland, til avisa.

Han sier videre at de vil jobbe for en løsning der brukerne som har feilparkert må betale selv.

Skal ikke være til «hinder for andre»

Ifølge Statens vegvesen er det disse reglene som gjelder når du skal parkere elsparkesykkelen:

  • Du kan parkere på gang- og sykkelvei, fortau eller gågate så lenge sparkesykkelen ikke er til hinder eller ulempe for andre. Det betyr at den ikke skal være i veien for de som sykler og går.
  • Du må parkere slik at det ikke er til hinder for mennesker med ulike behov, som for eksempel rullestolbrukere og de med nedsatt syn.

  • Når du parkerer, skal du sørge for å sette fra deg sparkesykkelen på en slik måte at den ikke velter og skaper problemer for andre trafikanter.

Utviklingen bekymrer: Fortsatt mange elsparkesykkel-skader i fylla

Kraftig reduksjon av elsparkesykkelskader som skjer på natten

Voi: – Ikke lengre gode grunner til å holde stengt for utleie om natten i Oslo