Arbeiderpartiet i Oslo kom med en rekke krav for å kunne gi grønt lys til å fortsette å bygge Fornebubanen etter et ekstraordinært gruppemøte i partiet mandag kveld.

På en pressekonferanse i Rådhuset presenterte byrådsleder Raymond Johansen, sammen med gruppeleder Andreas Halse, seks krav som de mener må oppfylles for at Oslo Ap skal gi tommelen opp for å gå videre i prosjektet.

Dette er kravene

Dette er Oslo Ap sine krav:

  • Viken må ta en klart større eierandel av Fornebubanen. I dag står Oslo ansvarlig for 53 prosent. Det må reduseres.
  • Utbyggerne må bidra mer. Grunneierbidraget må opp.
  • Fordelingen av inntektene fra grunneierbidraget må komme begge fylker til gode.
  • Viken må ta et klart større ansvar for fremtidige kostnadsøkninger, utover den prisen som nå er kjent. Risikoen for prisøkninger kan ikke legges på Oslo øst og sør.
  • Oslo og Bærum må organisere byutviklingen på en måte som sørger for at grunneierbidraget kommer inn, og passasjergrunnlaget blir tilstrekkelig. Bærum må altså vise at de vil regulere på en måte som bidrar til mer boligbygging.
  • Økt kapasitet på Grorudbanen gjennom ombygging av Majorstua stasjon må realiseres innenfor Oslopakke 3-budsjettet.

Slik formulerer SV seg:

«SVs bystyregruppe vil at Oslo skal forhandle med Viken på nytt med mål om en bedre avtale med Viken enn den fra 29. april. Målet må være større trygghet for at Oslos prioriteringer blir ivaretatt, og en mer rettferdig byrdefordeling mellom Oslo og Viken, samtidig som Fornebubanen kan gjennomføres»

Det slo ned som et lyn på den andre siden av fylkesgrensa.

Viken fylkestings komitéleder for samferdsel, Arbeiderpartiets Bjørn Tore Ødegården, tar tirsdag bladet fra munnen og sier de ble sjokkert over snuoperasjonen til partikollegene fra Oslo.

– Det kom som et sjokk på oss at det ikke er mulig å stole på avtaler som er fremforhandlet med Ap i Oslo, sier han.

– Vi føler vi er ført bak lyset. Det er åpenbart at de har inngått en avtale som det ikke er dekning for i Oslo bystyre, legger han til.

– Veldig spesielt

De seks kravene fra Oslo Ap har fått stor oppmerksomhet det siste døgnet.

SV, Ap og MDGi Oslo er i samtaler om videre oppfølging av saken, mens Oslo Rødt har gått ut og sagt at de støtter kravene fra Oslo Ap.Dermed blir det trolig flertall i bystyret dersom byrådspartiene blir enige om å fremme nye krav til Viken.

På spørsmål om hva Ødegården tenker om de seks kravene Oslo Ap fremmet, sier han at han ikke vil ta stilling til de konkrete kravene før de er grundig gjennomgått, men at han synes lista er interessant.

– Det er mange punkter der som kan fjerne fokuset fra realiteten. Utgangspunktet er at det er en avtale mellom Viken og Oslo om hvordan Oslopakke 3-pengene skal brukes. Nå stilles det et ultimatum om potten, og det er veldig spesielt. Avtalen var en 60/40-fordeling, men til nå har Oslo skuffet til seg en langt større del enn det. Da fremstår dette som et svært spesielt trekk, sier han.

– Vi forhandler ikke med gisseltakere

Flere Viken-politikere reagerte mandag kveld sterkt på de nye kravene fra Oslo Ap. En av dem var Lisbeth Hammer Krog (H), ordfører i Bærum. Hun uttalte at hun syntes det var «kjempekrevende at Oslo Arbeiderparti nå har åpnet opp igjen det som ble avsluttet for flere uker siden».

– Jeg kjenner meg godt igjen i opplevelsen til Bærum-ordføreren. I går ble det ymtet frempå at dette kunne minne om en gisselsituasjon. Vi forhandler ikke med gisseltakere, men her er det veldig mange som er tatt som gisler. Vi er i en situasjon der vi nå må løse store utfordringer, og vi skylder dem å snu alle steiner, men utgangspunktet er det aller verste: å forhandle med null tillit til hverandre er et dårlig utgangspunkt, sier Bjørn Tore Ødegården.

– Er Viken villig til å ta en større del av regninga, slik Oslo Ap krever?

– Det er noe vi må ta stilling til.

Dyrere enn antatt

Både Oslopakke 3 og den nye kostnaden for Fornebubanen skal vedtas av bystyret i juni. Fylkesrådet i Viken har tydelig signalisert at Fornebubanen må bygges, og at et nei også vil være et knusende nederlag for Oslopakke-forhandlingene. Fylkesråd for finans, Edvin Søvik, har signalisert at et nei til banen vil varig skade forholdet mellom Viken og Oslo.

Prisen for Fornebubanen er kommet opp i 26,4 milliarder kroner. Prosjektet er blitt cirka 5 milliarder kroner dyrere siden det ble vedtatt i 2018.

Det er særlig lønns- og prisstigningen som har sørget for at prosjektet er blitt dyrere. Men også utfordrende grunnforhold og omprosjektering har ført til økte kostnader.

Krevende situasjon

Ødegården sier Viken anerkjenner at det er utfordringer i Oslo når det kommer til finansiering, men at det også er noe man har i Viken.

– Den økonomiske situasjonen er svært anstrengt og krevende, spesielt i kollektivtrafikken. Vi har ikke fått kompensasjonsbidrag til kollektiv, og dersom det ikke kommer en løsning i Stortinget i forbindelse med revidert budsjett vil det få store konsekvenser for rutetilbudet.

Vil ikke øke bompengesatsene

En måte å få finansiering på er å øke bompengesatsene. Det vil ikke Viken være med på.

– En ting som ikke har kommet frem de siste dagene, og det synes jeg Oslo Ap kunne vært ærlige på, er at de har ønsket langt høyere bompengesatser enn det Viken Ap ville være med på. Jeg mener smertegrensen ligger på det som allerede er fremforhandlet, og at det er så langt vi vil strekke oss. Hvis det er et tema de ønsker å forhandle på, så får de være ærlige på at det er de som foreslår det, sier Ødegården.

Oslo Aps gruppeleder og forhandlingsleder, Andreas Halse, har blitt forelagt denne kritikken. Han sier at Oslo Ap ikke kommer til å foreslå økte bompengesatser utover det som er avtalt.

– Denne diskusjonen handler om hva som er det beste for kollektivtrafikken i Oslo-området, og hva som er rettferdig fordeling mellom fylkene. Dette er et prosjekt hvor flesteparten av de reisende kommer fra Viken. Likevel mener Viken at størstedelen av regninga skal dekkes av oslofolk. Det er vi ikke enig i. Dette prosjektet kan ikke kvele alle andre prosjekter i Oslo, skriver han i en SMS til AO.

Skaper problemer

– Hvilke problemer kan det få om Oslo krever en klart høyere andel og mer av Vikens grunneierbidrag?

– Da er problemet om det er mulig å få til noen avtale i det hele tatt. Vi er fremdeles i sjokk, men i likhet med alle andre vil jeg ikke binde meg opp til noe nå. Det er trist for alle om prosjektet stopper opp, men til syvende og sist er det Oslo som vil tape om vi ikke kommer i mål. Løser vi ikke samferdselsutfordringene vil ikke Oslo kunne håndtere veksten i hovedstanden, og det vil bidra til lavere vekst over hele østlandsområdet, sier Ødegården.

– Hvordan er stemningen i Viken Ap nå?

– Stemning er alltid veldig god, men vi er ikke veldig glad i Oslo Ap akkurat nå. Vi får se om det kommer en ny tid der vi finner sammen på en bedre måte, avslutter han.

Arbeiderpartiet med fullt mobilforbud på skjebnemøte