– Vi har sett en betraktelig økning i varsel om permitteringer, og ennå er det bare mandag. Hvor mange det blir, får vi komme tilbake til når tallene kommer på fredag, sier Sonja Skinnarland, direktør for Nav Oslo, til Avisa Oslo.

Etter den massive nedstengningen av Oslo og kommunene rundt har det kommet inn varsel om permitteringer fra en rekke store kjeder. Kid, XXL, Clas Ohlson, Nille, Anton Sport og andre har varslet sine ansatte om mulig permittering.

Ikke meldt seg

Enn så lenge varer lukkingen fram til 31. januar, men alt avhenger av hvordan situasjonen utvikler seg. Blir det langvarig vil mange flere føye seg inn i rekken av permitterte eller arbeidsledige. Det er mange som har fått varsel om permittering som ennå ikke har meldt seg til Nav.

– Det kommer an på hvor lenge denne nedstengningen varer. Blir det en uke eller to så er det én ting, men varer det lenger blir det flere permitteringer, sier Skinnarland.

Nav har måttet gjøre store endringer det siste året for å tilpasse seg koronapandemien, og det gjør at de er godt rigget for endringer og omveltninger i situasjonen nå. I Oslo har de blant annet et eget innsatsteam som tar seg av de permitterte.

34.000 ledige i Oslo

I forrige uke hadde Oslo 34.000 personer som var helt, eller delvis, arbeidsledige. 6,2 prosent som er helt ledige i Oslo, og 3,5 prosent som er delvis ledige. På det meste var det 70.000 ledige i Oslo i fjor. Før det lå ledighetstallene på rundt 10.000 lenge.

– Hos innsatsteamet vårt er det flere som har registrert seg i løpet av helgen, enn det var i forrige uke, sier Skinnarland.

Oslo har 15 Nav-kontorer, og de har klart å holde åpent for publikum under hele pandemien. Strenge smitteverntiltak har gjort at de har klart å unngå mye smitte blant de ansatte og brukerne. Med en ny og mer smittsom variant er de urolige for tiden fremover.

– Det er veldig viktig at de som kan benytter våre digitale løsninger. Det ligger veldig god informasjon på nettsidene våre, og vi har fått mange nye gode digitale verktøy vi ikke hadde for tre år siden. Publikumsmottakene våre er først og fremst ment for de mest utsatte brukerne som har vanskelig for å bruke de digitale mulighetene, sier Skinnarland.

Dette blir en kjøpe blomster og take away-uke