– Vi har jobbet mye med den liberaliseringa av taxinæringen som ble gjennomført av forrige regjering. Den har vært oppe på hvert fraksjonsmøte. Det er et viktig tema både for by og land, sier Lien.

I januar skrev Avisa Oslo om etablerte drosjesjåfører i Oslo som roper varsku over tilstandene i bransjen, etter at den borgerlige regjeringen gjennomførte en taxireform som trådte i kraft i 2020.

Reformen innebar lavere krav til de som søkte om drosjeløyve og har blant annet ført til at det har blitt utdelt 2200 nye løyver i Oslo siden den trådte i kraft.

Dette har igjen ført til at fulltids drosjesjåfører sliter med å frakte nok passasjerer til å tjene til livets opphold. Det har heller ikke hjulpet at samfunnet tidvis har vært stengt ned grunnet koronapandemien.

Sjåførenes ansvar å registrere taxiturer i taksameter

Forventer endring kjapt

Lien forteller at det i transport- og kommunikasjonskomitéen på Stortinget, der han selv sitter, jobbes med å reversere reformen. Blant annet ses det på muligheter for å stille strengere krav til løyvesøkere, som en bankgaranti og såkalt kjøreplikt, som innebærer at drosjer må være tilgjengelig hele døgnet. I tillegg vil de skrote forslaget om å fjerne krav til taksameter i drosjebiler.

– Vi ser at det er nødvendig å gjøre ting på både på kort og lang sikt. Den liberaliseringa av næringa som har ført til et frislipp der flere tusen løyver har blitt utdelt, blant annet i Oslo. Så vet vi at det kan være noe opp mot EØS som gjør at man kanskje må legge ting ut på høring, sånn at enkelte grep er kortsiktige, mens andre vil være litt mer på lang sikt, sier Lien.

– Hvilke endringer vil være de første som kommer, og når vil de komme?

– De burde ha kommet i går. Vi har bare tiden og veien, og her må vi legge mer press på departementet. Tiden er moden for å komme i gang med disse kortsiktige tiltakene, som at vi ikke endrer krav til taksameter, kjøreplikt og dette med en bankgaranti. Det er noe vi må få gjort.

– Men kan du si noe om når du tror man får gjennomført dette?

– Jeg mener at disse kortsiktige tiltakene bør komme fort. Det er noe vi jobber mye med opp mot departementet. Jeg forventer at noe av det kommer kjapt.

– Hold ut

Enkelte av sjåførene Avisa Oslo har snakket med, sier at de vurderer å slutte som drosjesjåfører, som følge av tilstandene i næringen.

– Man har allerede delt ut 2200 løyver i Oslo. Er tanken at noen av løyvene skal inndras?

– Jeg tror det må ses an litt på lang sikt. Når man setter krav til sjåførene, og fører bedre kontroll av bilene, med taksameter også videre, så vil en del useriøse aktører forsvinne.

– Så det foreligger ingen planer om å frata noen løyvene sine?

– Løyvene er gitt på bakgrunn av en lovmessig liberalisering, så jeg tror ikke vi bare kan knipse og fjerne løyver, men det er kanskje noe vi kan gjøre i det langsiktige løpet.

Lien mener likevel at sjåførene som nå ser etter døra burde ha is i magen.

– Hold ut. Utifra det som blir sagt her, skal i hvert fall vi i Senterpartiets stortingsgruppe gjøre alt vi kan – og vel så det. Dette er en sak vi diskuterer hver uke, og har kjempefokus på. Dette haster.