Noen kunder tjener, noen taper på det kaoset som er der etter frislippet av taxiløyver. Sjåførene er de største taperne, for svært mange av dem kan ikke lenger leve av jobben. Hvem ville ha amerikansk arbeidsliv i Norge?

Frislippet fungerer ikke, verken for kunder eller sjåfører. Kunder flås, men likevel tjener ikke sjåførene til livets opphold.

LES OGSÅ: Taxituren hjem til Ullern kostet nesten tusen kroner: – Måtte spørre om han hadde tastet inn riktig sum

Alle varsler ble ignorert

Dagens Næringsliv skrev sist lørdag om forskeren Sigurd Oppegaard, som har testet sjåførjobben, og sier følgende: «Det som har gjort sterkest inntrykk er å få historiene til sjåfører som har slitt med å finne stabilt og anstendig arbeidsliv i andre deler av det norske arbeidslivet, og som må jobbe 60-timers uker for å klare å dekke utgiftene.»

De borgerlige politikerne ignorerte alle advarsler om løsarbeid og sosial dumping. Det er bra at den nye regjeringen nå vil rydde opp, selv om det går veldig sakte.

AOs nyhetsredaktør og andre anbefaler kunder å bestille pr app. Andreas Slettholm i Aftenposten erklærer gatebestilling av taxi for død. Det er en fallitterklæring og ikke en varig løsning.

Delta i OsloDebatten

Har du en mening om denne saken, eller et annet tema? Send inn ditt debattinnlegg her

Oslo-folk har mange meninger om byen sin, og Avisa Oslo ønsker å publisere flere personlige og originale innlegg som beriker samfunnsdebatten.

I Berlin har alle samme, regulerte takster

Jeg var nylig i Berlin. Der kan man trygt praie taxi på gaten. Alle har samme, regulerte takster, alle har samme farge. Apper har de også. Slik er det i de fleste større byer. Hvorfor? Fordi taximarkeder ikke er selvregulerende, og fordi de er en viktig del i kollektivtransporten.

Det var ikke bra før heller, sa Frps Bård Hoksrud i to TV-debatter nylig, i TV2 og Dagsnytt 18, men glemmer å fortelle at frie priser ble innført av høyresiden i 1999. Også da med uttalt forventning om at konkurransen skulle få prisene ned. Det motsatte skjedde også da.

Seriøse taxisentraler har også apper, som Oslo Taxi og Norgestaxi, men samme pris på gata. Problemet er at disse knapt får plass på de overfylte holdeplassene i byen. Hva med selskapene som tilbyr lavere priser, i alle fall når trafikken ikke er på topp? Det er disse Hoksrud og co anbefaler, og gjennomførte reformen for å legge til rette for.

Om kundene synes det er greit med subsidierte dumpingpriser, bør politikere og aviskommentatorer tenke litt lenger. Hva slags arbeidsliv skal vi ha? Er det greit med nye skatteunndragelser?

Underbetalt løsarbeid interesserer dessverre ikke Hoksrud og hans venner i Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti. De deltok alle i kampanjen for dette «nye» arbeidslivet. «Delingsøkonomi» ble det kalt. Sjåførene skulle vel dele inntekten sin med andre? Og hvordan gikk det med teknologien, som var selve driveren bak dette nye arbeidslivet?

LES OGSÅ: Nye krav til taxinæringen: – Skal stoppe frislippet

Taksameter er altså fortsatt påbudt

Ingen av de utenlandske appene tilfredsstilte de kravene til kontroll som samfunnet stiller. Taksameter er fortsatt påbudt. Drosjer som ikke bruker taksametrene under turene, opererer ulovlig. Det samme gjør selskaper som ikke rapporterer sine utbetalinger til skatteetaten, slik alle «tilbydere av drosjetjenester» er pålagt.

I Finland avslørte YLE (Finlands NRK) nylig at 8,7 millioner euro ble unndratt fra taxiregnskaper, hovedsakelig fordi sjåfører for de tre utenlandske selskapene «trodde» de ikke behøvde oppgi sine tall, fordi selskapene gjorde det. Men det gjør de altså ikke, verken i Finland eller i Norge. Det er en skandale.

Nå i november ble det offentliggjort at Uber må etterbetale 615 millioner pund til skattemyndighetene i Storbritannia for ikke å ha beregnet moms på sine turer gjennom årene. Norske skattemyndigheter gjør ingenting. Inntil det ryddes opp, vil jeg anbefale kundene å benytte de seriøse, lokale sentralene, som har tydelig merking av bilene, og de samme takstene uansett hvordan de bestilles.

Les flere kommentarer, debattinnlegg og Oslo-historier på Avisa Oslos debattside Oslodebatten

Les også

14 minutter taxi? 794 kroner, takk!

Les også

«Jeg har et organ som venter på meg!» sa jeg på flyplassen

Les også

Lite trolig at en Tesla gir samme, inderlige opplevelse

Les også

Foreslår bilfritt innenfor Ring 3: Ingen gjennomkjøring, med ett unntak