Mandag kunne Avisa Oslo melde om at bare en snau uke etter at Oslo kommune fargela Rosenkrantz' gate, var regnbuen falmet, opprevet og full av hjulmerker.

Nå bekrefter pressevakt Marie Berge i Bymiljøetaten at de vil vedlikeholde stripene.

– Slik at der det går av flak, vil vi lappe, skriver hun i en e-post til AO.

Berge slår samtidig fast at det årlig vil være et større vedlikehold av stripene, avhengig av behov.

– For å ikke ødelegge de klare fargene, må man bruke lavere temperatur når det legges farget termoplast. Dette vil kunne gi noe dårligere holdbarhet og slitestyrke. Vi har avtalt med entreprenør at de skal lappe der fargen er flaket av, men de må vente til regnet har gitt seg og gaten er tørr, skrev hun tirsdag.

LES OGSÅ – FRA OSLODEBATTEN: «London Pub: En sliten kjellerbar, som er ganske så romslig»

Jon Erik (54) og Kåre (60) ble drept av terroristen

389.000 kroner

Det kostet kommunen 389.000 kroner (uten moms, journ.anm.) å fargelegge asfalten i Rosenkrantz’ gate i regnbuefarger, bekrefter Bymiljøetaten.

– Hva tenker dere om at regnbuen allerede er falmet såpass at det har skapt reaksjoner, når det er brukt nesten 400.000 kroner på å lage den?

– Når det gjelder kostnadene er stripene i regnbuefarger så mye mer enn et veitiltak. Det er en markering og støtte til det skeive miljøet fra byen, og er et symbol på kjærlighet, respekt og likeverd mellom mennesker, skriver Berger.

Initiativet ble opprinnelig fremmet av byråd for miljø og samferdsel Sirin Stav (MDG), i kjølvannet av terrorskytingen i Oslo sentrum i slutten av juni.

– Det er et lite tiltak, men jeg mener at det er viktig. Synliggjøring er et av de viktigste tiltakene mot diskriminering, sa Stav til AO i midten av august.

Bystyremedlem og leder av Arbeiderpartiets Homonettverk Jon Reidar Øyan (41) tok forrige uke til orde for at den enveiskjørte regnbuegata burde bli bilfri.