Det er Sporveien som planlegger å skifte ut trikkeskinnene på stedet i overgangen mellom april og mai.

Bakgrunnen er at skinnene – og asfalten ved siden av – er fullstendig nedslitt. Flere steder langs skinnene er det flere centimeter dype hull.

– Sporvekslene er nedslitt og modne for utskiftning. Sporveien har i senere tid byttet ut flere sporveksler, som et ledd i å innhente et vedlikeholdsetterslep. Ved å gjøre dette, unngår vi at de reisende opplever unødige stans i trafikken eller saktekjøring som følge av nedslitt infrastruktur, svarer kommunikasjonssjef Ina Helen Østby i Sporveien.

Sporveien har måttet søke om dispensasjon for arbeidet fordi det vil skape støy. Oppgraderingen skal ifølge søknaden skje fra 21. april til 14. mai. I første omgang er det kun sporene på selve brua som skal få et løft nå.

– Det spesielle akkurat her, er at sporvekslene der er veldig lange: Cirka 30–40 meter. Sporveksler kan være så korte som 5–6 meter. Dette arbeidet er dermed litt mer komplisert enn mange andre utskiftninger av sporveksler i byen, og tar dermed også noe lengre tid. Trikken vil trafikkere gjennom anleggsområdet også i perioden arbeidet pågår, men på ett og ett spor av gangen, fortsetter Østby.

Slik beskriver Sporveien arbeidet i sin søknad til bydelen om støydispensasjon.

– Pigging og utgraving av veksel. Her skal det benyttes gravemaskin med pigg og lastebiler til å kjøre bort massene. Det meste av støyen foregår på dagtid mellom 07 -15. Noe arbeid foregår på nattetid, men dette er ikke støyende arbeid.

Det er Sporveien som har ansvar for asfalten mellom skinnene, og noen titalls centimeter på utsiden av dem. Selskapet varsler at de vil ha dialog med virksomheter og institusjoner som blir berørt.

Varsler streik – skal stanse all kollektivtrafikk i 15 minutter

Hvem skal betale for bilene som støver ned på en parkeringsplass?